مسجد مقدس جمكران نامی آشنا و باصفا برای كسانی است كه روز و شب، با ایمان و اخلاص و علاقه و مودّت و محبّت، اجمام زمان (عج) را می‎خوانند. برای آشنایی بیش‎تر شیفته‎گان امام زمان با این مكان به معرفی این مكان می‎پردازیم.
واژه مسجد در لغت، اسم مكان و به معنای جایگاه سجده و محل عبادت است و در اصطلاح، مسجد عبادت‎گاه خاص مسلمانان است. و این واژه 28 بار در قرآن كریم ذكر شده است.
در روایات و نصوص پیرامون سیره و برخورد اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ می‎بینیم كه آن بزرگواران اهتمام ویژه‎ای به این امر مقدس داشتند حتی به دست خودشان مسجد می‎ساختند و اصحاب را به این امر ترغیب و تشویق می‎كردند.


یكی از آن مساجدی كه به دستور امام زمان (عج) ساخته شده است، مسجد مقدس جمكران می‎باشد كه دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم و طبق اخبار نقل شده امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ از این مسجد و مكان و جایگاه مقدس آن پیش‎گویی كرده است. و شخص امام عصر(عج) با بیان جایگاه والای معنوی این سرزمین، شیعیان را به حضور در آن جا و عزیز داشتن آن امر فرمودند.
محمد بن محمد بن هاشم حسینی رضوی كتاب ارزشمندی در پیرامون فضیلت شهر در سال 1179 هـ تألیف كرده است و در این كتاب خبری از وجود مقدس علی ـ علیه السّلام ـ در رابطه با مسجد جمكران خطاب به فرزند یمانی آورده است كه ما خلاصه آن حدیث را در این جا می‎آوریم و شیخ صدوق در كتاب مونس الحزین از علی ـ علیه السّلام ـ نقل می‎كند كه فرمود: «ای پسر یمانی، در اوّل ظهور خروج نماید قائم آل محمد از شهری كه آن را قم می‎گویند و مردم را دعوت كند به حق و همه خلایق از شرق و غرب به آن شهر قصد كنند و اسلام تازه گردد... كه كوه سفید به نزدیك دهی كهن در جنب مسجد است و قصری كهن كه قصر مجوس است و آن را جمكران خوانند كه از زیر یك مناره آن مسجد بیرون آید.[1]...
پس طبق این حدیث علی ـ علیه السّلام ـ وجود چنین محلی را در قم و بنای مسجدی در آن را پیش‎بینی كرده است.
1. تاریخچه مسجد جمكران
مسجد مقدس جمكران در 6 كیلومتری هر مقدس قم واقع شده و همواره پذیرای زائرینی از نقاط مختلف ایران و جهان می‎باشد. این مكان مقدس، تحت توجهات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) قرار دارد و آن حضرت از شیعیان‎شان خواسته‎اند كه به این مكان مقدس روی آورند، چرا كه این مكان، دارای زمین شریفی است و حق تعالی آن را از سرزمین‎های دیگر برگزیده است.
لذا سزاوار است كه زائرین عزیز، از بركات این مكان مقدس، حداكثر استفاده را ببرند و مراقب باشند كه مسائل فرعی توجه‎شان را به خود جلب نكند و خود را در برابر حضرت مهدی (ارواحنا فداه) حاضر ببینند و از انجام اعمالی كه قلب مبارك آن حضرت را آزرده می‎سازد خودداری كنند.
شایان توجه است كه علما و شیفتگان آن حضرت استفاده‎های فراوان از این مسجد مقدس برده‎اند. بنابراین سعی كنید در این مكان مقدس، لحظاتی را با یاد آن عزیز بگذرانید و خالصانه برای ظهور مقدس حضرتش دعا كنید، چرا كه برطرف شدن گرفتاری‎ها تنها با ظهور آقا امكان پذیر است.
شما ای زائران عزیز كه به این محل نورانی مشرف شده‎اید! در نظر داشته باشید كه مسجد مقدس جمكران، احتمالاً محل رفت و آمد امام مهدی (ارواحنا فداه) است و آن حضرت بر اعمال همه ما در این مكان نظارت دارند. لذا به گونه‎ای در این مسجد باشیم كه آقا از ما خشنود شود و الطاف و عنایاتش شامل حالمان گردد.
تاریخچه
شیخ حسن بن مثله جمكرانی می‎گوید: من شب سه شنبه، 17 ماه مبارك رمضان سال 373 هجری قمری در خانه خود خوابیده بودم كه ناگاه جماعتی از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار كردند و گفتند:
برخیز و مولای خود حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ را اجابت كن كه تو را طلب نموده است.
آن‎ها مرا به محلی (كه اكنون مسجد جمكران است) آوردند، چون نیك نگاه كردم، تختی دیدم كه فرشی نیكو بر آن تخت گسترده شده و جوانی سی‎ساله بر آن تخت، تكیه بر بالش كرده و پیرمردی هم نزد او نشسته است، آن پیر، حضرت خضر ـ علیه السّلام ـ بود كه مرا امر به نشستن نمود، حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ مرا به نام خودم خواند و فرمود:
برو به حسن مسلم (كه در این زمین كشاورزی می‎كند) بگو: این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین‎های دیگر برگزیده است، و دیگر نباید در آن كشاورزی كند.
عرض كردم: یا سیدی و مولای! لازم است كه من دلیل و نشانه‎ای داشته باشم و گرنه مردم حرف مرا قبول نمی‎كنند، آقا فرمود: تو برو و آن رسالت را انجام بده، ما نشانه‎هایی برای آن قرار می‎دهیم، و همچنین نزد سید ابوالحسن (یكی از علمای قم) برو و به او بگو: حسن مسلم را احضار كند و سود چند ساله را كه از زمین به دست آورده است، وصول كند و با آن پول در این زمین مسجدی بنا نماید. چون به راه افتادم، چند قدمی هنوز نرفته بودم كه دوباره مرا باز خواند و فرمودند: بزی در گله جعفر كاشانی است، آنرا خریداری كن و بدین مكان آور و آن را بكش و بین بیماران انفاق كن، هر بیمار و مریضی كه از گوشت آن بخورد، حق تعالی او را شفا دهد.
حسن بن مثله جمكرانی گوید: من به خانه بازگشتم و تمام شب را در اندیشه بودم، تا این كه نماز صبح را خواندم و به سراغ علی المنذر رفتم و ماجرای شب گذشته را برای او نقل كردم و با او به همان مكان شب گذشته رفتیم، و در آنجا زنجیرهایی را دیدیم كه طبق فرموده امام ـ علیه السّلام ـ حدود بنای مسجد را نشان می‎داد.
سپس به قم نزد سید ابوالحسن رضا رفتیم و چون به در خانه او رسیدیم، خادم اوگفت: آیا تو از جمكران هستی؟ به او گفتم، بلی! خادم گفت: سید از سحر در انتظار تو است. آن گاه به درون خانه رفتیم و سید مرا گرامی داشت و گفت: ای حسن بن مثله من در خواب بودم كه شخصی به من گفت: حسن بن مثله، از جمكران نزد تو می‎آید، هر چه او می‎گوید، تصدیق كن و به قول او اعتماد نما، كه سخن او سخن ماست و قول او را رد نكن.
از هنگام بیدار شدن تا این ساعت منتظر تو بودم، آن گاه من ماجرای شب گذشته را برای وی تعریف كردم، سید بلافاصله فرمود تا اسب‎ها را زین نهادند و بیرون آوردند و سوار شدیم، چون به نزدیك روستای جمكران رسیدیم، گله جعفر كاشانی را دیدیم، آن بز از پس همه گوسفندان می‎آمد،‌ چون به میان گله رفتم، همین كه بز مرا دید به طرف من دوید، جعفر سوگند یاد كرد كه این بز در گله من نبوده و تاكنون آن را ندیده بودم، به هر حال آن بز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح كرده و هر بیماری كه از گوشت آن تناول كرد، با عنایت خداوند تبارك وتعالی و حضرت بقیه الله ارواحنا فداه شفا یافت.
ابوالحسن رضا، حسن مسلم را احضار كرد و منافع زمین را از او گرفت و مسجد مقدس جمكران را بنا كرد و آن را با چوب پوشاند.[2]
2. مسجد مقدس جمكران از دیدگاه علما
مسجد مقدس جمكران از دیدگاه علمای بزرگ شیعه و مؤلفین گران‎قدر و مبلغین بلند آوازه و بندگان وارسته پروردگار موقعیت ممتازی داشته و همواره ملجأ و پناه آنان به هنگام احساس نیاز به دستگیری در رسیدن به كمالات و حل مشكلات به شمار می‎رفته است.
عارف بزرگوار و معلم اخلاق حضرت آیت الله بهاء الدینی می‎فرمودند: هر مشكلی كه برای حوزه علمیه قم و مؤسس محترمش آیت الله حائری پیش می‎آمد با مشرف شدن به مسجد مقدس جمكران برطرف می‎گردید.
مراجع بزرگ تقلید به این پایگاه عظیم تشیع و مركز انوار ولایت اهتمام ویژه مبذول می‎داشتند و چه بسا فاصله 6 كیلومتری را با پای پیاده همراه با قلبی آكنده از ایمان و ارادت به ولی الله اعظم،‌طی می‎كردند.
آیات عظام حاج سید محمد تقی خوانساری، محمد علی اراكی، مرتضی حائری، مرعشی نجفی، محمد تقی بهجت، فاضل لنكرانی، مكارم شیرازی، صافی گلپایگانی و... خاطراتی از عنایت حضرت ولی عصر (عج) به این مكان مقدس و قداست آن دارند.
آیت الله مرعشی نجفی می‎گویند: حقیر خودم مكرر كراماتی در آن جا «مسجد جمكران» مشاهده كردم، چهل شب چهارشنبه مكرر موفق شدم كه در آن مسجد بیتوته كنم و جای تردید نیست كه از امكنه‎ای كه مورد توجه و منزول بركات الهی است این مسجد است.
آیت الله بروجردی فرمودند: اگر موفق بشوم، در قم دو كار بزرگ انجام خواهم داد. اوّل این كه: راه مسجد جمكران را باز خواهم كرد و دوّم این كه بیمارستانی در شهر قم بنا خواهم نمود.
مقام معظم رهبری می‎فرمایند: مسجد جمكران گنجینه فناناپذیر شیعه می‎باشد و باید از آن بهره‎مند شویم.[3]
در این مسجد مقدس كرامات بزرگی دیده شده كه مجال تعریف آن نیست و همه این كرامات در واحد كرامات مسجد مقدس جمكران به ثبت رسیده است.
[1] . انوار المشعشعین، ج 1، ص 197.
[2] . نوری،‌حسین، نجم الثاقب، ص 230، ناصر الشریعه، تاریخ قم، ص 60.
[3] . جمكران، تجلیگاه صاحب الزمان، سید جعفر میر عظیمی، ص 35.

 


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
کامنتو فارسی تنظیم خلیلان رسانه