ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

كربلا كجاست؟ «كربلا»، مدفن سيدالشهدا است؛ سرزمينى كه عظيم‌ترين حماسه خدايى بشر، درعاشوراى سال 61 در آن اتفاق افتاد و موجش سراسر تاريخ و پهنه جهان را فرا گرفت.
خاك آن، بوى خون مى‏دهد و تربت كربلا مقدس و الهام‏بخش است و در فضيلت آن، روايات بسيارى نقل شده است. امام على(ع) پس از جنگ صفين، هنگام عبور از كربلا همراه برخى همراهان، چشمانش پر از اشک شد و فرمود: اين‌جاست محل فرود آمدنشان... و اين‌جاست‏ شهادتگاه ‏عاشقان بى‏نظير كه در گذشته و آينده، نمونه ندارند: «...مصارع عشاق شهداء لا تسبقهم من‏كان قبلهم و لا يلحقهم من بعدهم...» و به همين خاطر، «كربلا» سمبل ايثار و جانبازى و شهادت‏طلبى و شوق و شور حماسى شناخته شده است و در طول تاريخ نيز، كانون ‏عشق‌هاى برتر بوده و همچون مغناطيسى، دل‌هاى مشتاق و شيداى معرفت را به سوى خودكشيده است. در حماسه دفاع مقدس ايران نيز، بسيارى از رزمندگان اسلام، به شوق كربلا و زيارت حرم حسينى، جبهه‏ها را در مى‏نورديدند و با بعثيان كافر مى‏جنگيدند و رو به ‏كعبه عشق، كربلاى سيدالشهدا(ع‏)، شهيد مى‏شدند، چون كربلا سمبل هر جايى است كه‏ صحنه ديگرى از حق و باطل باشد.


در حسرت كوى كربلا مى‏رفتند / مشتاق به سوى كربلا مى‏رفتند / گلگون تن و خونين كفن و بى‏پر و بال / اين‌گونه به سوى كربلا مى‏رفتند.
در روايات آمده است كه سيدالشهدا(ع‏) نواحى اطراف قبر خويش را از اهل نينوا و غاضريه به مبلغ شصت هزار درهم خريدارى كرد و به خود آنان صدقه داد و با آنان شرط كرد كه مردم را به جايگاه قبرش راهنمايى كنند و هر كه را به زيارت آن حضرت آيد، سه ‏روز مهمان نمايند و پذيرايى كنند. بارى، كربلا نام يكى از شهرهاى كشور عراق است كه در كنار رودخانه فرات قرارداشته است. اين شهر، تا سال 61 هجرى، بيابان بوده است. از آن زمان به بعد، بر اثرشهادت حسين بن على(ع) در آن محل، به تدريج مورد توجه شيعيان آل على قرار گرفت و پس از بناى مرقدهاى شهدا، متدرجا مركز جمعيت گرديد. در اين كه ‏«كربلا» يعنى چه و ريشه لغوى آن چيست و از چه گرفته شده، بحث‌هاى ‏مفصلى انجام گرفته است. طبق برخى نقل‌ها، اين نام از تركيب‏ «كرب‏» و «ال‏» ساخته شده ‏است، يعنى حرم ا...، يا مقدس ا...، «كرب‏»در لغت‏ سامى به معناى ‏«قرب‏» در عربى‏است (كرب: قرب). اگر«ال‏» هم به معناى ‏«ا...‏» باشد، كربلا به معناى محلى است كه نزد خدا، مقدس و مقرب است، يا «حرم خدا» است. برخى هم آن را تركيب يافته از «كوربابل‏» دانسته‏اند، يعنى مجموعه‏اى از آبادي‌ها و روستاهاى بابل. موقعيتى كه كربلا در آن ‏قرار دارد، در بين النهرين است. اين منطقه در گذشته‏هاى دور، مهد حوادث و احيانا تمدن‌ها بوده و بخش‌هاى گوناگونى از اين ناحيه، نام‌هاى مختلف داشته است. كربلا، كور بابل، نينوا، غاضريه، كربله، نواويس، حير، طف، شفيه، عقر، نهر علقمى، عمورا، ماريه ‏و... كه بعضى از اين‌ها نام روستاها و آبادي‌هايى در اين منطقه وسيع بوده است. حرم مطهر امام حسين(ع) كه در اين شهر قرار دارد،تاريخچه‏اى مفصل دارد و دردوره‏هاى مختلف تاريخى، بناى آن تغييرات و تعميراتى يافته است.كربلا، شهرى است كه‏ خاندان‌هاى ريشه‏دار در آن ساكن بوده‏اند. حوزه علميه داشته و خانواده‏هايى شريف، اديب و علماى برجسته از آن برخاسته و در آن زيسته‏اند. قبر حضرت عباس‏(ع‏) نيز درهمين شهر است.در قرون اخير نيز شاهد تعدادى حوادث و انقلاب‌ها و فتنه‏ها بوده است. ولى به هر حال، در كربلا بيش از نشان‌هاى جغرافيايى و تاريخى، بايد مفاهيم والاى انسانى‏و شورگستري‌ها و الهام‏بخشي‌هاى قداست آفرين را سراغ گرفت.

جواد محدثى، فرهنگ عاشورا، ص 367


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام