ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

شبهات از سوی چه کسانی مطرح می شود ؟

 

ایجاد شک و شبهه در دل مردم و آنان را نسبت به دین اسلام بدبین کردن ، معمولا از طرف کسانی است که دل خوشی از قرآن و دین ندارند . زیرا اسلام جلوی ظلم و فساد و رسیدن به

 

پستهای نامشروع را گرفته است ، امثال معاویه و طلحه و زبیر و مغیره بودند که تا دیدند علی (ع) می خواهد جلوی ظلم و عیاشی و شرابخواری آنان را بگیرد و ثروت فراوانی را که از راه غارت بیت المال به دست آورده بودند ، از حلقوم آنها بیرون آورد ، شروع به مخالفت با آن حضرت کردند و در جامعه بر علیه امیرالمومنین (ع) جوّ بدبینی به وجود آوردند . چنان شبهاتی در جامعه پخش کردند که عده ای نمی دانستند حق با علی است یا معاویه

!

 

امروز هم بسیاری از کسانی که شبهاتی مطرح می کنند تا اساس دین را متزلزل کنند و نسل جوان را از اسلام و معنویت برگردانند ، همان طلحه و زبیرهای زمان هستند . همان کسانی که می دانند اگر اسلام ناب پیاده شود ، نمی توانند به غارت اموال مردم و بیت المال ، عیاشی و فسادشان ادامه دهند و دیگر نخواهند توانست در مشاغل حساس نفوذ کنند تا مانند خلیفه سوم تمام اقوام و بستگانشان را در سر کار آورند . بر همین اساس با ولایت فقیه ، روحانیت متعهد ، سپاه ، بسیج ، فقهای شورای نگهبان ، حجاب و … مخالفت می کنند .
چرا مغیره بن شعبه شبهه پراکنی کرد ؟

 

مغیره بن شعبه (۱) که از طرف خلیفه دوم فرماندار کوفه بود ، آنقدر شب شراب خورده بود که با حالت مستی برای مردم ، نماز صبح دو رکعتی را چهار رکعت خواند و بعد در مسجد استفراغ کرد که حد بر او جاری شد . همین مغیره با این همه فساد و آلودگیش ، وقتی حضرت علی (ع) حکومت را در دست می گیرد با آن حضرت مخالفت می کند و ایجاد شک و شبهه در جامعه را شروع می کند .

 

مغیره برای آنکه اطراف علی (ع) را از انسانهای شایسته خالی کند ، به عمار یاسر می گوید : من شرکت در نبرد و جنگ را دوست دارم ولی تردید دارم که حق با علی (ع) است یا نه !!

 

وقتی عمار یاسر در جواب او گفت : پناه می برم به خدا که بعد از بینایی و ایمان به اسلام ، کوردل و سیاه دل شوم . مغیره به نصیحت او پرداخت .

 

وقتی خبر بحث بین عمار یاسر و مغیره به علی (ع) می رسد آن حضرت می فرماید :

 

« دعه یا عمّار فانّه لم یاخذ من الدّین الّا ما قاربه من الدّنیا و علی عمد لبس علی نفسه لیجعل الشّبهات عاذرا لسقطاته » (۲)

 

ای عمار ! او را رها کن . چرا که او از دین به مقدداری دریافت کرده که به دنیا نزدیکش سازد و عمدا حق را بر خود مشتبه ساخته ، تا با این شبهات به لغزش ها و کارهای خلافش ادامه دهد .

 

آیا باید جواب هر شبهه و پرسشی را دانست ؟

 

همانگونه که بیان شد ، گاهی پرسش از طرف سوال کننده برای به دست آوردن آگاهی و روشن شدن مطلب می باشد که این نوع سوالکنندگان وقتی جواب مناسب و مستدلی را می شنوند قبول می کنند .

 

ولی گاهی پرسش برای فهمیدن مطلب نیست بلکه به خاطر عناد و دشمنی است که با اسلام دارد . لذا هر چند جواب منطقی باشد باز اشکال بی مورد دیگری می گیردزیرا او مبنایش بر قبول نکردن و اشکال بر دین است . برای چنین افرادی اگر صدها دلیل بیاوری قبول نمی کنند همانطوری که برای انسان کور اگر هزاران لامپ و نورافکن و یا خورشید روشن باشد باز می گوید تاریک است . ندیدن انسان کور تقصیر خورشید نیست بلکه نقص و عیب از خود اوست .

 

با توجه به تهاجم گسترده فرهنگی بر ضد اسلام عزیز و برخی اشکال تراشی های خصمانه دشمنان و نیز برخی داخلیها ، هرچه در پاسخ به سوالات آنها جواب منطقی و قانع کننده داده شود باز اشکال دیگری ایجاد می کنند . چنین افرادی به چیزی جز شهوترانی و لذتهای نامشروع دنیا نمی اندیشند ، دین و قانونی را که برخلاف شهوت نامشروعشان باشد اصلا قبول نمی کنند . اینها دینی را می خواهند که مطابق هوی و هوسشان باشد نه اینکه آنها پیرو دین باشند . چنین افرادی خدا و معبود و معشوقشان دنیا و هوای نفس است (۳) زیرا قدرت تعقل و فهم مسائل معنوی را ندارند و دائم اشکال می گیرند .

 

از چه کسی باید سوال کرد؟

 

یک فرد عاقل در زندگی وقتی با مشکلی رو به رو می شود برای حل آن به کاردان و متخصص آن رشته رجوع می کند . مثلا شخص بیمار به پزشک مراجعه می کند و فردی که می خواهد بنایی را بسازد جهت نقشه و نظارت بر کار ساختمانش به مهندس ساختمان مراجعه می نماید. در مسائل دینی و پاسخ به پرسشهای اعتقادی هم باید به متخصصان این رشته همچون مراجع عظیم الشأن و طلاب فاضل ، بزرگوار و متعهد رجوع کرد .

 

نکته دیگر اینکه همانگونه که شخص مبتلا به ناراحتی گلو می تواند به دکتر عمومی مراجعه نماید ولی برای آنکه متخصص گوش و حلق و بینی مهارت بیشتری دارد و در واقع تخصصش در این زمینه بیشتر است به او مراجعه می کند ، در پاسخ به سوالات اعتقادی هم باید به کسانی مراجعه کرد که متخصصان علوم دینی هستند و آن روحانیونی هستند که از حوزه های علمیه برخاسته اند و دهها سال برای تحصیل معارف قرآنی رنجها را تحمل کرده اند و در پیمودن مقامات معنوی به حد اعلی رسیده اند .

 

بنابراین شما جوانان عزیز برای حل شبهات و پرسش های دینی و اعتقادی خود به این بزرگان مراجعه نمایید و از عده ای روحانی نما که مزدور دشمنان اسلام هستند و سوابق خوبی ندارند و نیز کسانی که نسبت به معارف اسلامی بی اطلاع می باشند و یا آگاهیشان سطحی است اگر چه دارای مدرک بالایی هم باشند اجتناب نمایید . زیرا چه بسا سوال از این افراد غیر مطلع از اسلام ناب موجب انحراف فکری و اعتقادی خواهد شد.

 

اظهارنظر در مسائل دینی و احکام شرعی بر اشخاصی که صاحب نظر نیستند جایز نیست و بر مومنین واجب است در تمام احکام دینی به مراجع بزرگوار تقلید و اسلام شناسان مورد وثوق و اعتماد مراجعه نمایند .

 

منابع:

 

۱٫      نهج البلاغه نامه ۶۲ / شرح نهج البلاغه کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی ج ۵ ص ۲۰۳

 

۲٫      نهج البلاغه فیض الاسلام قصار ۳۹۷ / نهج البلاغه صبحی ص ۴۰۵ / شرح نهج البلاغه آیه الله مکارم شیرازی ج ۳ ص ۳۶۵ و ۵۵۸

 

۳٫      سوره فرقان آیه ۴۳ / سوره جاثیه آیه ۲۳ / سوره مومنون آیه ۷۱ / سوره محمد (ص) آیه۱۴

 

نویسنده : مجتبی اسماعیلی

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام