امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

موضوعی که در این نوشتار در صدد بررسی آن هستیم خنده و خندیدن از دیدگاه روایی است. با توجه به اخبار و روایات این مطلب را مورد توجه قرار خواهیم داد که آیا خندیدن خوب است و یا خیر؟

تبیان در مطلبی به بررسی خندیدن در جامعه پرداخت که از نظر مخاطبان محترم می گذرد:

دیدگاه های مختلف در این زمینه

آیا خندیدن در اسلام نهی شده است و یا مورد توصیه اسلام است؟

آنچه روشن است این مطلب است که اسلام خندیدن را مورد تقبیح قرار نداده و روایات بسیاری داریم که در آن به لبخند و تبسم سفارش کرده است حضرت كاظم علیه السلام فرمود: یحیى بن زكریا علیه السلام این گونه بود كه گریه میكرد و نمیخندید، و عیسى بن مریم علیه السلام این گونه بود كه هم میخندید و هم گریه میكرد، و آنچه عیسى علیه السلام میكرد بهتر بود از آنچه یحیى علیه السلام میكرد (أصول الكافی/ ترجمه مصطفوى، ج‏۴) البته در مواردی خاص از آن نهی شده است که فهم مقصود آن نیاز به تأمل بسیار دارد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خنده هلاكت است. (كتاب الامامه و التبصره) دین مبین اسلام به کم و کیف خنده نیز توجه نموده و در روایات می توان به چگونگی آن دست یافت.

بخند امّا نه بسیار

روایاتی داریم که در آن خنده زیاد و بلند ( قهقهه ) را مورد کراهت قرار داده: امام صادق (علیه السلام) فرمود: خنده بسیار دل را می میراند. و فرمود: بسیار خندیدن دین را آب كند چنانچه آب نمک را. و نیز فرمود: قهقهه از شیطان است. عنبسه عابد گوید: شنیدم حضرت صادق علیه السلام می فرمود: خنده بسیار آبرو را می برد. ( أصول الكافی / ترجمه مصطفوى ج‏۴)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: شوخى بسیار آبرو را می برد و خنده بسیار ایمان را برد، و دروغ بسیار ارزش را برد. (آداب و سنن ( ترجمه بحار الأنوار) )

امام صادق (علیه السلام) فرمود: در موقع خنده نباید دندانهاى جلو دهان دیده شود، كه در این صورت عمل ناپسندى انجام داده‏اى، كسى كه بدى مرتكب مى‏شود از شبیخون در امان نمى‏ماند.

امام صادق (علیه السلام) از پدرش نقل فرموده است كه داود به سلیمان (علیه السلام) گفت: پسرم از خنده زیاد بپرهیز، زیرا خنده زیاد انسان را در روز قیامت تهیدست رها مى‏كند. (آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام (ترجمه وسائل ) حضرت باقر علیه السلام فرمود: هر گاه قهقهه زدى پس از فراغت از آن بگو: «اللهم لا تمقتنى» (یعنى بار خدایا مرا دشمن مدار). (أصول الكافی / ترجمه مصطفوى ج۴ )

نتیجه به قهقهه خندیدن

خنده بلند که آن را قهقهه می نامند هشت نتیجه به دنبال دارد:

۱) دانایان و خردمندان وی را عیب كنند.۲

) نادانان و جاهلان بر وى دلیر شوند.

۳) اگر نادان بود نادانى وى بیفزاید، و اگر دانا بود دانش او بكاهد؛ كه در خبرست كه: هر كه یك دهان بخندد از علمش بكاهد.۴

) گناهی را که مرتکب شده فراموش كند.

۵) بر گناه كردن دلیر شود.

۶) غم آخرت از دلش بشود زیرا كه دلش بمیرد.

۷) بزه آنكه بخندد در گردنش بماند.

۸) در آخرت بسیار گرید. و مصطفى علیه السّلام میفرماید كه: اگر شما می دانستید آنچه من میدانم اندک میخندیدید و بسیار میگریستید؛ قال اللَّه تعالى:فَلْیَضْحَكُوا قَلِیلًا وَ لْیَبْكُوا كَثِیراً؛ (توبه ۸۲)یعنى اندک بخندید و بسیار بگریید یعنى دنیا اندكست خندیدنش زود به سر آید و در آخرت گریستن دشوار به سر آید. (شرح فارسى شهاب الأخبار(كلمات قصار پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله))

امام صادق (علیه السلام) فرمود: خنده بسیار دل را بمیراند. و فرمود: بسیار خندیدن دین را آب كند چنانچه آب نمك را. و نیز فرمود: قهقهه از شیطان است. عنبسه عابد گوید: شنیدم حضرت صادق علیه السلام میفرمود: خنده بسیار آبرو را میبرد

بی دلیل نخند

امام صادق (علیه السلام) فرمود: خنده بدون سبب نشانه نادانى است. سه چیز مورد غضب شدید خداست: ۱- خوابیدن بدون شب‏زنده‏دارى. ۲- خنده بدون علّت. ۳- غذا خوردن از روى سیرى. (آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام (ترجمه وسائل) و فرمودند: چه بسیارند كسانى كه خنده بیهوده مى‏كنند و گریه آنها در روز قیامت زیاد است، و چه بسیارند كسانى كه از خوف خدا زیاد گریه مى‏كنند و در روز قیامت در بهشت خنده و شادى آنان زیاد است.‏ (أصول الكافی / ترجمه مصطفوى ج‏۴)

چگونه بخندیم

امام صادق (علیه السلام) فرمود: در موقع خنده نباید دندانهاى جلو دهان دیده شود، كه در این صورت عمل ناپسندى انجام داده‏اى، كسى كه بدى مرتكب مى‏شود از شبیخون در امان نمى‏ماند. (أصول الكافی / ترجمه مصطفوى،ج‏۴ )

از حسن بن على (علیه السلام): از دائیم هند در باره صفت و حالت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) پرسیدم، گفت: چون در غضب مى‏شد صورتش را بر میگردانید و آثار غیرت در او پدیدار مى‏گشت و چون مسرور مى‏گشت چشمها را فرو مى‏هشت. همه خنده‏هاى او تبسم بود كه دندان‏هاى مباركش چون برف نمایان میشد ( مكارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى،ج‏۱) امام صادق (علیه السلام) فرمود: خنده مۆمن تبسّم است. (آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام (ترجمه وسائل )


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام