در رابطه با اين سؤال چنانچه در سؤال 4 توضيح داده شد روايات محدودي داريم كه به نحو كلي دلالت بر ازدواج حضرت و اين كه فرزنداني دارد مي كنند. چنانچه در كتاب غيبت شيخ طوسي مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) نقل كرده كه حضرت فرمود: «لايطلع علي موضعه احد من ولده ولا غيره؛ هيچ كس بر مكان ايشان حتي فرزندي از فرزندانش اطلاع ندارد» (كتاب الغيبه، شيخ طوسي، ص 102).
لكن گرچه ظاهر اين روايت دلالت بر داشتن فرزند و به تبع ازدواج حضرت دارد لكن؛ اولا، اين روايت و مانند آن از جهت سند و راويان قابل اعتماد نيستند و ثانيا، در خصوص اين روايت در كتاب منتخب الاثر از كتاب غيبت نعماني روايت را اين گونه نقل كرده :«من ولي ولا غيره» (منتخب الاثر، صافي گلپايگاني، ص 252).
با وجود اين اختلاف در نقل، ديگر روايت قابل استناد نخواهد بود و برفرض هم كه اين روايات قابل استناد باشند، اين روايات به هيچ يك از جزئيات ازدواج و خصوصيات فرزندان اشاره اي ندارند و چون اينها مسائل جزئي و تاريخي هستند و در تاريخ و روايات معتبر در اين رابطه چيزي كه موجب اطمينان شود نيامده بنحو يقين و جزم نمي توان حكمي كرد نه به نفي و نه به اثبات و جواب اين پرسش در هاله قدس غيبت امام قرار دارد و خفاء امر امام كه يكي از نشانه ها وخصائص آن حضرت است در پاسخ اين سؤال نيز اثر مي گذارد، لكن در اينجا چند نكته مسلم است:
1. اينكه بر فرض كه حضرت ازدواج كرده باشند مسلما همسر ايشان از انس بوده يا هست چنانچه ساير ائمه با انسان ازدواج كرده اند واساسا ازدواج انسان كه موجودي جسماني است با جن كه جسم لطيف است ممكن نيست و آيات قرآن كريم به نحو كلي دلالت دارد به اين كه ازدواج انسانها با موجودي از نفس خود آنهاست و آن را از آيات قرار مي دهد و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا؛ از نشانه ها و آيات الهي اين است كه از نفس هاي شما براي شما زوج هايي آفريد» (روم، آيه 21).
لذا اين كه همسر ايشان از جنس جن بوده باشد يقينا منتفي است.
2. چنانچه از بعضي روايات استفاده مي شود غرض خداوند به اين تعلق گرفته كه زندگي حضرت در زمان غيبت در هاله اي از ابهام باشد چنانچه زندگي حضرت تشبيه به زندگي حضرت خضر(ع) و حضرت عيسي(ع) شده كه زنده اند لكن چگونگي حيات و اين كه ازدواج كرده اند يا خير، فرزنداني دارند يا خير مبهم است.
3. دانستن اين مسائل گرچه خوب است، كمال محسوب نمي شود ولكن ندانستن آنها هم ماند هزاران مسأله جزئي تاريخي كه ما خبر نداريم به چيزي ضرر نمي زند چون اين امور نه از اصول دين هستند و نه از فروع و نه اعتقاد به آنها لازم و نه حكمت آنها بر ما معلوم. انشاءالله حضرت با ظهورش پرده ابهام از اين حقايق بزدايد.
با توضيحاتي كه داده شد جواب سؤال 6 نيز روشن مي شود چون وقتي اصل ازدواج حضرت مسجل و معلوم نباشد اصل فرزند داشتن و خصوصيات آنها به طريق اولي در پرده خفا خواهد بود.
براي مطالعه بيشتر در اين رابطه علاوه بر منابع فوق مي توانيد به آثار ذيل مراجعه فرماييد:
- پاسخ ده پرسش پيرامون حضرت مهدي(عج)، آيت الله صافي گلپايگاني
- دادگستر جهان، ابراهيم اميني
- مهدي موعود، علي دواني

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام