روشنفكران غرب زده از دوره‏هاي گذشته انجمن‏هاي گوناگوني براي رخنه در مراكز ديني، روحاني، پديدآوردن كژراهه در آيين اسلام و تك بعدي كردن آن تشكيل داده بودند. يكي از اين انجمن‏ها، انجمن حجتيه نام داشت و مهم‏ترين مأموريت آن دور نگه‏داشتن مسلمانان از فعّاليّت‏هاي اجتماعي و جا انداختن تز استعماري »جدايي دين از سياست« بود.
در سال 1325 شيخ محمود تولايي معروف به حلبي كه از اعضاي انجمن تبليغات اسلامي بود مأموريت يافت تا درباره فرقه ضالّه بهائيت تحقيق كند. بعدها در سال 1335 از انجمن تبليغات اسلامي جدا شده و گروه جديدي به نام »انجمن خيريه حجتيه مهدويه« را بنا نهاد كه به اختصار »انجمن حجتيه« ناميده مي‏شود. مؤسسين اين انجمن عبارت بودند از:
1 - شيخ محمود تولايي معروف به حلبي 2 - سيد رضا آل رسول 3 - سيد محمد حسين عصار 4 - سيد حسين سجادي 5 - غلام حسين حاج محمد تقي تاجر
- رويدادها و تحليل، شماره پنجاه و هفت، (مرداد1367)، ص 38.
شيخ محمود حلبي به دليل كهولت سن، سيد حسن افتخارزاده را به سمت قائم مقام انجمن برگزيد. وي در انجمن شاهنشاهي فلسفه زير نظر فرح پهلوي مشغول به خدمت بود. يكي ديگر از سران انجمن حجتيه به نام سيد حسن سجادي با ساواك در ارتباط بود.
انجمن‏ها پيش از كشاندن جوان‏ها به درون تشكيلات روي انديشه آنها كار مي‏كردند و مي‏كوشيدند كه نخست آنها را از هر گونه فعّاليّت‏هاي سياسي بيزار و نسبت به آن بي تفاوت كنند و اساساً حركت‏هاي سياسي را بيهوده جلوه دهند و سپس آنها را نسبت به علما و روحانيون بدبين و بي‏ارادت سازند.
سردمداران انجمن حجتيه در راستاي پياده كردن تز »اسلام منهاي روحانيت« پيوسته تلاش مي‏كردند كه عالمان آگاه و وارسته را از عضويت و دخالت در تشكيلات انجمن بازدارند. از اين رو افراد وابسته به خود رااز هرگونه ارتباط با روحانيون بر حذر مي‏داشتند و تنها براي كشاندن نسل جوان و نوجوان مسلمان به درون انجمن چند تن عمامه به سر در كادر خود تربيت كرده بودند واز وجود آنان براي فريب جوانان مسلمان بهره مي‏گرفتند.
- پانزره خرداد، شماره چهارم، (بهار 1373)، ص 20 و 23.
»عباد صالح« از گروه‏هاي منشعب از انجمن حجتيه بود كه مسؤليت آن را شخصي به نام طيّب بر عهده داشت وي تا قبل از اين، مسؤوليت كنفرانس‏هاي انجمن حجتيه را دارا بود.
حضرت امام خميني(ره) در پيامي چهره واقعي اين انجمن و فعّاليّت‏هاي آن را براي مردم چنين بيان كرد:
»ديروز مقدس نماهاي بي شعور مي‏گفتند دين از سياست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز مي‏گويند مسؤولين نظام كمونيست شده‏اند تا ديروز مشروب فروشي و فساد و فحشا و فسق و حكومت ظالمان براي ظهور امام زمان مفيد و راه گشا مي‏دانستند. امروز از اين كه در گوشه‏اي خلاف شرعي كه هرگز خواست مسؤولين
نيست رخ مي‏دهد، فرياد وا اسفاها سر مي‏دهند. ديروز حجتيه‏اي‏ها مبارزه را حرام كرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغاني نيمه شعبان را به نفع شاه بشكنند، امروز انقلابي‏تر از انقلابيون شده‏اند. ولايتي‏هاي ديروز كه در سكوت و تحجر خود آبروي اسلام و مسلمين را ريخته‏اند و در عمل پشت پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت را شكسته‏اند و عنوان ولايت برايشان جز تكسّب و تعيّش نبوده است امروز خود را باني و وارث ولايت نموده و حسرت ولايت دوران شاه را مي‏خورند.«
- صحيفه نور، ج 21، ص 93.
برخي از نظريات و افكار انجمن حجتيه عبارتند از:
1 - دين از سياست جداست 2 - اسلام تنها دين عبادت است 3 - دخالت در سياست زيبنده پيشوايان ديني نيست.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام