آرماگدون (Armageddon) يك عقيده مذهبي - تاريخي است كه مبتني بر اعتقاد به پايان رسيدن دنيا و رودررويي دو گروه خير و شر است؛ چنان كه فرهنگ ادوانس لزنر آن را چنين معنا كرده است
(1)"The final conflict between good and evil at the end of the world"
يعني رويارويي و نبرد نهايي ميان خير و شر در پايان جهان (آخرالزمان).
تقريباً همه اديان (با اختلاف در تعابير) اتفاق دارند كه در اين روز نيروهاي خير بر نيروهاي شر برتري يافته و خير و نيكي براي هميشه پيروز خواهد شد.
آرماگدون را مجازاً در هر نوع مبارزه و نبردي كه جنبه اسطوره‏اي داشته باشد و نيروهاي خير و شر در آن مقابل هم قرار گرفته باشند، به كار مي‏برند.
جنگ دوم جهاني را كه به شكست آلمان‏ها منتهي شد، نيروي آرماگدون‏وار مي‏نامند.
از اين رو در فرهنگ عامه انگليسي زبانان آرماگدون معناي مبارزه سرنوشت ساز، برخورد نهايي و آخرين رويارويي مي‏دهد. از اين جهت نبرد شواليه‏هاي پادشاه ريچارد با نيروهاي پرنس جان در تاريخ انگلستان مي‏تواند آرماگدون‏وار باشد، نيز مسابقه دو تيم فوتبال در مرحله نهايي مسابقات مي‏تواند آرماگدون لقب بگيرد!
معناي حقيقي آرماگدون، به لحاظ تطبيقي، مرادف با ظهور امام عصر(ع) در فرهنگ اسلامي و بازگشت عيسي مسيح(ع) در فرهنگ مسيحي و پيروزي اهوارامزدا بر اهريمن در فرهنگ زرتشتي است.
اين اعتقاد در صنعت سينماي آمريكا مورد توجه قرار گرفته است، منتهي با نگره‏اي منفي؛ بدين معنا كه تلاش مي‏شود ظهور منجي و موعود، نه مسئله‏اي براي نجات انسانيت از ظلم و پايان خون ريزي در عالم و پيدايش صلح باشد، بلكه رويه‏اي تازه در جنگ و خون ريزي تلقي شود، يا با ساختن آرماگدون‏هايي، حقيقت را به صورت افسانه معرفي كرده يا آن را تحريف كنند.
فيلم هايي از قبيل "نسترآداموس" شخصيت موعود را فردي خونريز و جنگجو معرفي مي‏كند كه با قساوت تمام به كشتار مي‏پردازد.
مسلّما انگيزه‏هاي سياسي پشت پرده‏اي در ساخت و ترويج اين نوع فيلم‏ها وجود دارد كه در اين جا نمي‏توان به آن پرداخت.
پي‏نوشت‏ها:
1 - Advancel Lerner,s Dictionary,p.54
2 - براي اطلاعات بيشتر ر.ك: خبرنامه دين پژوهان، دوره اول، شماره 3، هاليوود و مهدويت، گفتگو با آقاي حسن بلخاري، شهريور 1380.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام