اعتقاد به موعود و منجی چه تأثیری بر زندگی ما دارد؟

شرح پرسش :

اعتقاد به موعود و منجی چگونه زندگی انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهد؟ معتقد بودن به انتظار چه تأثیرهایی بر شخصیت فرد دارد؟

پاسخ :

مهمترین فواید تربیتی اعتقاد به مهدویت و انتظار فرج امام زمان(علیه السلام) عبارتند از :
1 . شخص منتِظر ، هم گام و هم راه و هم رزم امام زمان(علیه السلام) و پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى شود . امام صادق(علیه السلام) مى فرماید : «هو بمنزلة من کان مع القائم فى فسطاطه ـ ثم سکت هنیئة ـ ثم قال هو کمن کان مع رسول الله ! ؛ شخص منتِظر ، مانند کسى است که با رهبر این انقلاب ، در خیمه او بوده باشد ـ سپس کمى سکوت کرد ـ و فرمود : مانند کسى است که با پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)در مبارزاتش همراه بوده است .»
2 . انتظار فرج ، بالاترین عبادت است؛ پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود : «افضل اعمال امتى ، انتظار الفرج من الله عزوجل؛ بالاترین اعمال امت من ، کشیدن انتظار فرج از ناحیه خداست » .
3 . انتظار ، موجب خودسازى فردى و اجتماعى مى گردد؛ چون نمى شود کسى منتظر مصلح کل باشد ، امّا خود ، ناپاک و آلوده باشد . منتِظر همیشه ، خود را با هدف منتظَر هماهنگ مى کند .
4 . منتظران راستین ، در فساد محیط حل نمى شوند . تنها چیزى که مى تواند در یک محیط و جامعه فاسدِ اعتقادى و اخلاقى ، انسان را از آلوده شدن حفظ کند ، «امید» به ظهور اصلاح گر جهانى ، یعنى امام زمان ـ عجل الله تعالى فرجه الشریف ـ است؛ هم چنان که قرآن مى فرماید : «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الاَْرْضِ... ؛ (نور ، 55) خداوند به آن ها که ایمان دارند و عمل صالح انجام مى دهند ، وعده داده است که حکومت روى زمین را در اختیارشان بگذارد .»
5- از آثار و نتایج قابل مشاهده در انسان منتظر آمادگی او برای ظهور است و این آمادگی میسر نمی شود مگر از طریق نزدیکی، سنخیت، و همانند سازی شخصیت و ترتیب دادن زندگی خود آنچنان که مورد رضایت آن حضرت(علیه السلام) باشد. به طور کلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى است، افکارش، صفاتش و اعمالش و هیچ انسانى از این قاعده مستثنى نیست، حتى حضرات معصومین (علیهم السلام).
ارتباط و نزدیکى به هر انسانى هم تنها از همین طریق ممکن است یعنى، اگر کسى بخواهد به انسان دیگرى نزدیک شود، چاره‏اى ندارد جز این که بکوشد ابتدا افکار، باورها و طرز تفکر آن شخص را شناسایى نماید و خویش را از جهت فکرى با آن شخص هماهنگ نماید و سپس بکوشد که قرب صفاتى پیدا نماید یعنى، از جهت صفات و کمالات اخلاقى میان خود و آن شخص محبوب همانندسازى نماید و این بهترین طریقى است که انسان طالب کمال را به یک انسان کامل الگو نزدیک مى‏نماید.
در مورد نزدیکى به امام عصر (علیه السلام) هم وضع به همین منوال است. ما به عنوان یک شیعه و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) وظیفه داریم ابتدا کیفیت اعتقاد، باورها، صفات، کمالات، نوع منش و کنش آن حضرات را شناسایى نماییم و در مرتبه بعد بکوشیم زندگى، صفات و باورهاى خود را به ایشان نزدیک نماییم تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى آنها باشیم .
مقصود از انتظار فرج، امید ودلبستگى به مهدى (علیه السلام) است. بنابراین انتظار فرج مقصود دین به تعبیر شهید مطهرى، انتظارى سازنده و نگه‏دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرک‏بخش است. به گونه ‏اى که خود نوعى عبادت و حق ‏پرستى است.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام