حسن احمدى

دليل دعا كردن براى‏سلامتى‏امام عصر چيست؟ در حالى‏كه خداى‏منان اراده دارد ايشان زنده و سلامت‏بمانند، آيا اصلا امكان دارد آن وجود مبارك دچار كسالت‏شوند؟ حسن احمدى/زيست‏ شناسى
آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست


هر كجا هست‏خدايا به سلامت دارش 1
دعا از هر حيث مخصوصا براى‏سلامتى‏امام زمان (عج) آثار و بركات فراوانى دارد كه برخى عبارتند از:
1 . دعا نشان‏گر علاقه و محبت مسلمانان به ايشان است . اگر چه دوستى‏تمام ائمه معصومين عليهم‏السلام بخشى‏از ايمان و شرط قبولى‏اعمال است، در عين حال دعا كردن در حق امام زمان (عج) موجب ازدياد محبت آن حضرت در دل و در نتيجه موجب تقويت ايمان مى‏گردد .
2 . دعا اظهار تجديد عهد و پيمان با آن حضرت است و محتواى‏پيمان با آن حضرت را دين دارى، شريعت محورى‏و تصميم قلبى‏بر اطاعت امر امام عليه‏السلام و يارى‏رساندن او با نثار جان و مال تشكيل مى‏دهد .
تجديد بيعت‏با آن حضرت عليه‏السلام كارى است كه بعد از هر نماز از نمازهاى پنجگانه يا در هر روز و يا در هر جمعه انجام آن مستحب است . هر روز بعد از نماز صبح، دعاهايى‏كه مربوط به وجود مبارك امام عصر (عج) است، خوانده شود، بسيار مفيد و مؤثر خواهد بود .
دعاى‏شريف «اللهم بلغ مولاى‏صاحب الزمان صلوات الله عليه عن جميع المؤمنين ...» و نيز «دعاى‏عهد» شاهدى‏براى‏اين سخن است . 2
3 . دعا سبب زنده نگه داشتن ياد امام غايب در دل منتظران مى‏گردد . ياد امام زمان (عج) توجه به ارزش هاى
دين و اصول اخلاقى را در دل‏ها زنده مى‏كند و غفلت از ياد امام، يكى‏از دلايل عمده پژمردگى‏و سستى‏ارزش هاى الهى‏وانسانى‏در جوامع اسلامى است .
دلت گر كه يك لحظه غافل نشيند، خدنگ بلا بر دل دل نشيند
4 . كسى‏كه سلامتى‏امام زمانش برايش مهم است، مسلما آزردن آن حضرت برايش سخت است; در نتيجه دعا براى‏سلامتى‏آن حضرت، انسان را به انجام كارهايى‏وامى‏دارد كه موجب خشنودى‏آن حضرت و در نتيجه سبب رسيدن به مقام رضوان الهى‏مى‏گردد .
5 . دعا بسيار مؤثر است و موجب فرج آن حضرت و نيز فرج و گشايش در زندگى‏مؤمنان مى‏شود .
6 . دعا موجب قرب الهى‏است . امام مهدى (عج) در خصوص زيارت آل يس مى‏فرمايند: «هرگاه خواستيد به وسيله ما به خداوند و به ما توجه كنيد، اين زيارت را كه از جانب خداوند انشا شده است، بخوانيد» . 3
اين زيارت كه از جهات مختلف محتوايى عميق دارد، بسيار مورد تاكيد و سفارش قرار گرفته است . اين زيارت از ابتدا تا انتها، دعاى براى سلامتى، تندرستى و بهروزى امام زمان (عج) است; «السلام عليك يا خليفه الله و ناصر حقه ... السلام عليك حين تصبح و تمسى، السلام عليك فى‏اليل اذا يغشى‏و النهار اذا تجلى ... السلام عليك بجوامع السلام ... ; سلام بر تو اى جانشين خدا و يارى كننده حق ... درود و سلام بر تو هنگامى كه صبح و شام كنى، درود و تهيت الهى‏بر تو در شب كه همه جا را فراگيرد و در روز، در وقتى‏كه نور دهد (يعنى‏سلام بر تو در هر صبح و شام) ... ، درود بر تو درودى‏همه جانبه ...» .
در دعاى بعد از اين زيارت نيز معانى بلندى نهفته است; مانند: خدايا او (امام زمان «عج‏») را از شر هر متجاوز و سركشى‏و از شر همه خلق خود پناه ده و او را از حوادث يوميه، از پيش رو و از پشت‏سر و از طرف چپ، حفظ و نگه‏دارى‏كن و از اين كه آسيب و گزندى به او برسد، جلوگيرى‏كن و در خصوص او، رسولت و خاندان رسولت را حفظ نما و به دست مباركش عدل و داد را پديدار نما! «اللهم اعذه من شر كل باغ و طاغ و من شر جميع خلقك و احفظه من بين يديه و من خلقه و عن يمينه و عن شماله و احرسه و امنعه من ان يوصل اليه بسوء واحفظ فيه رسولك و آل رسولك واظهر به العدل ...» .
در پايان سخن لازم است‏يادآور شويم كه دعا كردن براى‏سلامتى‏و فرج آن حضرت، اطاعت از امر خداوند و نيز اهل بيت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است; «و هر كه خدا و رسولش را اطاعت كند و خداترس و پرهيزكار باشد، چنين كسى‏به فوز و سعادت خواهد رسيد» .4
آخرين نكته اين است كه هر چند طبق وعده الهى‏حضرت زنده و باقى‏هستند تا زمانى‏كه پرچم توحيد و عدل را در همه جهان به اهتزاز درآورند، ولى‏بالاخره بشر هستند ودر معرض آفات جسمانى‏و بلاهاى طبيعى و ممكن است مريض شوند و دچار كسالت گردند و از اين نظر دعاى‏ما براى‏سلامتى‏حضرت و حفظ ايشان از اين آفات و حوادث، بدون شك در سلامتى‏وجود آن عزيز عالم وجود و آخرين در صدف امامت و ولايت، مؤثر و مفيد است .
________________________________________
1 . ديوان حافظ، ص‏223 .
2 . قمى، مفاتيح الجنان، ص‏891و892 .
3 . همان، ص‏863 .
4 . نور (24): 52 .

 


 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام