شماری از مردم انگليس كه اكثريت آنان را زنان تشكيل مى‏دهند در نتيجه شكاف عميق ميان كليساهاى كاتوليك و پروتستان، هر روزه به اسلام مى‏گرايند. تعداد چشم‏گير افرادى كه هر روزه به اسلام روى مى‏آورند سبب شده تا اين دين به‏طور سريعى به عنوان مكتب عقيدتى حائز اهميتى در اين كشور به شمار آيد. به عقيده »رز كندريك«، يك معلم تعليمات دينى دبيرستان »هال« در انگليس و نويسنده كتاب تحليلى بر قرآن كريم در بيست سال آينده تعداد افرادى كه به اسلام گرايش پيدا مى‏كنند مساوى و يا بالغ بر تعداد مسلمانان مهاجر به كشور انگليس خواهد بود. وى هم‏چنين بر اين عقيده است كه: »اسلام همانند مسيحيت، يك دين جهانى است و هيچ مليتى نمى‏تواند ادعا كند كه اسلام منحصر به اوست«.


موج گرويدن به دين اسلام على‏رغم ارائه تصوير و تبليغات سوء در رسانه‏هاى غربى، روز به روز در حال افزايش است. در حقيقت گرايش به دين اسلام، از زمان انتشار كتاب سلمان رشدى، جنگ خليج‏فارس و كشتار مسلمانان در بوسنى، شدت بيشترى پيدا كرده است و گرچه در تبليغات غرب اين‏گونه وانمود مى‏شود كه دين اسلام حقى را براى زنان قايل نشده و همواره آنان را در محروميت قرار داده است، تعداد زنانى كه روز به روز به اسلام مى‏گروند نسبت به تعداد مردان، از افزايش بيشترى برخوردار است. به عنوان مثال در ايالات متحده آمريكا، تعداد زنانى كه به اسلام گرويده‏اند چهار برابر مردانى است كه در اين كشور اسلام را دين خود قرار داده‏اند. بسيارى از تازه مسلمانان انگليسى از طبقه متوسط جامعه هستند.
تحقيقى كه مؤسسه اسلامى شهر »ليستر« انگلستان انجام داده، نشان مى‏دهد كه اغلب افرادى كه به اسلام گرويده‏اند، حدود 30 تا 50 سال سن دارند. البته تعدادى از دانشجويان اين كشور نيز به اسلام گرويده‏اند كه اين خود نشان از عقلانيت دين اسلام دارد. »محمد« يكى از تازه مسلمانان انگليس مى‏گويد: »خورشيد اسلام در غرب طلوع خواهند نمود«. »عاليه حائرى« روان‏شناس آمريكايى كه 15 سال پيش به اسلام گرويده است بر اين عقيده است كه طلوع اين خورشيد آغاز شده است. وى كه مشاور يك مؤسسه انتشاراتى ادبيات مذهبى است، تصريح مى‏كند: »غربيان با تحقيق و با چشمان باز به اسلام گرايش پيدا مى‏كنند«. به عقيده برخى افراد، در نتيجه تقابل و تعامل ميان تعاليم مذاهب، افراد در كشورهاى غربى با اسلام و آموزه‏هاى ناب آن آشنايى پيدا كرده و به اسلام روى مى‏آورند برخى ديگر، موج تبليغات منفى عليه اسلام در رسانه‏هاى غربى را سبب گرايش غربيان به دين اسلام و هر چه كامل‏تر نمودن اطلاعات خود نسبت به اين دين مى‏دانند.
از طرف ديگر غربيانى كه از وضعيت جامعه خود به ستوه آمده‏اند - روى آوردن افراد به جرم و جنايت، اختلافات خانوادگى، مواد مخدر و مصرف مشروبات الكلى - اصول و قوانين مدنى اسلام را سرلوحه زندگى خود قرار مى‏دهند. برخى از مستبصرين كه قبلاً مسيحى بودند و در نتيجه اختلاف و شكاف ميان كليساهاى مسيحيت و نامفهوم بودن واژه‏هاى تثليث و مسيح به عنوان پسر خدا، دچار سرخوردگى شده‏اند.
برخى از اين افراد نيز از طريق تحقيق و عقل‏گرايى به دين اسلام مشرف شده‏اند. »رز كندرليك« در اين زمينه مى‏گويد: »زمانى كه در دانشگاه دانشجوى رشته الهيات بودم، بحثهاى زيادى در رابطه با اديان الهى مطرح مى‏شد كه اين خود عامل گرايش من به اسلام بود«. »مايمونا« كه در يك خانواده مسيحى پرورش يافته است، در سن پانزده سالگى به اسلام مشرف شد. وى پس از بحث و تبادل نظر با زنان راهبه كليسا و تحقيق درباره آموزه‏هاى دين مسيحيت، يهوديت، اسلام و آئين بودا و غيره، دين اسلام را به عنوان مكتب عقيدتى خود پذيرفت. »هدى خطاب« نويسنده كتاب زنان مسلمان كه ده سال پيش در زمان تحصيل خود در رشته ادبيات عرب به اسلام گرويده است مى‏گويد: »مبانى دين مسيحيت همواره در تغيير است و برخى نظرات آن پايه منطقى ندارد؛ اما اسلام همواره در اصول خود همانند به جا آوردن نمازهاى پنج‏گانه و يوميه، استوار و قاطع است. نماز سبب مى‏شود كه مادام خداوند را در نظر داشته باشيم و ارتباط خود را با او قطع نكنيم

مطالعات شیعه شناسی


 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام