مبلغ بايد از پيشرفته‌ترين وسايل ارتباط جمعى عصر در پيشبرد اهداف خويش بهره‌گيرى کند. امروزه تنها منبر و سخنرانى در مجالس مذهبى براى مبلغ دينى کافى نيست، بلکه براى رساندن پيام حق به گوش مردم و مشتاقان معارف زلال اسلام بايد از تمام ابزارهاى مفيد استفاده کرد. نشر کتاب و مطبوعات، استفاده از راديو، تلويزيون، برنامه‌هاى رايانه‌اي، گفتگوها و گردهمايى‌هاى متنوع، حضور در جمع کسانى که غالبا به مجامع و مجالس مذهبى نمى‌آيند و رساندن معارف حقيقى دين به گوش آنان، نوعى بهره‌گيرى از وسايل ارتباط جمعى در عصر ما به شمار مى‌آيد.


امام حسين‌عليه السلام براى تبليغ فرهنگ عاشورا از بهترين وسايل ارتباطى عصر خود بهره مى‌گرفت. در آن روزگاران، امام حسين ‌عليهالسلام براى اين که هدف قيام و فلسفه حرکت‌ حماسى خود را به گوش امت اسلامى برساند، مراسم حج و شهر مکه را انتخاب نمود و در اجتماعات مهم حاجيان، سخنرانى‌هاى روشنگرانه و هدايت‌ بخشى را سازماندهى کرد.
آن حضرت براى رساندن پيام خويش و افشاى سياست‌هاى مزورانه و شيطانى معاويه خطاب به جمعيت ‌حاضر در منا که از نقاط مختلف و قبايل گوناگون بودند چنين فرمود: «اسمعوا مقالتى و اکتبوا قولى ثم ارجعوا الى امصارکم و قبائلکم فمن آمنتم من الناس و وثقتم به فادعوهم الى ماتعلمون من حقنا فانى اتخوف ان يدرس هذا الامر و يذهب الحق و يغلب والله متم نوره و لو کره الکافرون (1) ؛ سخنان مرا بشنويد و حرف هايم را بنويسيد، آن‌گاه به شهرها و قبيله‌هاى خودتان باز گرديد و آنچه در حق ما مى‌دانيد به دوستان صميمى و افراد مورد اطمينان خودتان بگوييد. من اعلان خطر مى‌کنم که اين مطلب کهنه شده و از هم بپاشد و حق از بين رفته و مغلوب شود. البته خداوند نورش را گسترش خواهد داد گرچه کافران آنرا نپسندند. (2) »
آن حضرت در يکى ديگر از سخنرانى هايش، بعد از حمد و ستايش پروردگار و تبيين جايگاه اهل بيت‌عليهم السلام و ارتباط آنان با خدا و رسول او، دوستداران حق را به همراهى خويش فرا خوانده و در يک دعوت عمومى از همگان براى شرکت در حماسه عاشورا چنين فرمود: «من کان باذلا فينا مهجته و موطنا على لقاء الله نفسه، فليرحل معنا، فانى راحل مصبحا ان شاء الله تعالى (3) ؛ هرکس حاضر است تا در راه ما از خون خويش بگذرد و جان خود را در راه شهادت [ و لقاى ] پروردگار نثار کند، آماده حرکت‌ با ما باشد که من انشاءالله تعالى صبحگاهان حرکت‌ خواهم کرد.»
در اين جا نبايد از نقش زنان و کودکان در اطلاع‌ رسانى از واقعه عاشورا به نسل‌هاى بعد چشم ‌پوشى نمود. امام حسين‌عليه السلام آن‌ها را با خود به کربلا آورد و آنان به عنوان خبرنگاران و گزارشگران راستين صحنه عاشورا و پيام رسانان حقيقى و مستقيم انديشه‌هاى امام حسين عليه السلام به نسل‌هاى بعدى شمرده مى‌شوند.
اين اقدام امام حسين‌عليه السلام مطمئن‌ترين، سالم‌ ترين و دقيقترين شيوه اطلاع‌ رسانى و انتقال فرهنگ عاشورا به افکار عمومى و وجدان‌هاى آگاه در زمان‌هاى بعد بود.

پى نوشتها:

-1 صف. /8
-2 فرهنگ سخنان امام حسين‌عليه السلام، ص 262.
-3 کشف الغمه، ج 2، ص 29، لهوف ابن طاووس، ص 114.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام