هنگامى كه روح انسان قوى شود، و پرتوى از صفات الهى در جان او بيفتد، و به مقام قرب او نائل گردد، اراده‏اش «به فرمان خدا» در جهان تكوين اثر مى‏گذارد و آنچه را او مى‏خواهد همان مى‏شود.
اين همان ولايت تكوينى است كه اولياء اللّه از آن برخوردار بودند، اين همان چيزى است كه سرچشمه كرامات مختلف است و معجزات انبياء عالى آن است، فاطمه زهرا(س) از عنايت الهى سهم وافرى داشت و روايت زير شاهد اين مدعاست:
30- بسيارى از مفسران اهل سنت مانند «زمخشرى» در «كشاف» و «سيوطى» در «درالمنثور» در ذيل آيه شريفه:

 

«كلما دخل عليها زكريا المحراب و جدعندها رزقا قالت أنّى‏ لك هذا قالت هو من عنداللّه يرزق من يشأ بغير حساب».
«هر زمان زكريا وارد محراب مريم مى‏شد غذاى مخصوصى در آنجا مى‏ديد، از او مى‏پرسيد اين را از كجا آورده ى؟! و او مى‏گفت: اين از ناحيه خدا است، خداوند هر كس را بخواهد بى حساب روزى مى‏دهد». (آل عمران/37):
از «جابر بن عبداللّه» نقل كرده‏اند كه رسول خدا(ص) چند روز بود غذائى نخورده بود، و كار بر او مشكل شد، و به منزل همسرانش سر زد هيچكدام غدايى نداشتند، سرانجام به سراغ دخترش فاطمه (سلام اللّه عليها) آمد و فرمود: دخترم غذايى دارى من تناول كنم زيرا گرسنه‏ام؟
عرض كرد: نه بخدا سوگند، هنگامى كه رسول خدا(ص) از نزد او خارج شد، زنى از همسايگان دو قرص نان و مقدارى گوشت براى فاطمه(س)‏ هديه آورد، و او آن را گرفت و در ظرفى گذاشت و روى آن را پوشيد و گفت: به خدا سوگند رسول اللّه(ص)‏ را بر خودم و فرزندانم مقدم مى‏دارم!
و اين در حالى بود كه همه گرسنه بودند.
حسن و حسين را به سراغ پيامبر(ص) فرستاد و از او دعوت كرد به خانه بيايد، عرض كرد فدايت شوم چيزى خداوند براى ما فرستاده است و من آن را براى شما ذخيره كرده‏ام.
پيامبر(ص) فرمود: بياور، و او ظرف غذا را نزد حضرت آورد، هنگامى كه پيغمبر سر ظرف را برداشت مملو از نان و گوشت بود، هنگامى كه فاطمه آن را ديد در تعجب فرو رفت، و فهميد اين نعمت و بركتى است از سوى خدا، شكر او را بجا آورد و بر پيامبر(ص) درود فرستاد.
پيغمبر(ص) فرمود: دخترم! اين را از كجا آورده‏اى؟!
عرض كرد:
«هو من عنداللّه ان اللّه يرزق من يشاء بغير حساب»:
«اين از سوى خدا است، خداوند هر كس را بخواهد بى حساب روزى مى‏دهد»!
پيامبر(ص) شكر خدا را بجا آورد و اين جمله را فرمود:
«الحمد اللّه الذى جعلك شبيهة بسيدة نساء بنى اسرائيل»:
شكر مى‏كنم خدائى را كه تو را شبيه مريم بانوى زنان بنى اسرائيل قرار داد هنگامى كه روزى خوبى نصيب او مى‏شد از او سؤال مى‏كردند اين از كجاست؟ مى‏گفت: از نزد خدا است.
«ان اللّه يرزق من يشاء بغير حساب».
سپس پيغمبر(ص) به سراغ على(ع)‏ فرستاد، او آمد، و همگى از آن غذا خوردند، و بقيه همسران پيامبر نيز خوردند و همه سير شدند، و هنوز ظرف غذا پر بود!
فاطمه (عليهاالسلام) مى‏گويد: من از آن براى تمام همسايگان فرستادم و خدا در آن بركت و خير زيادى قرار داد.
و اين نمونه‏اى از كرامات آن بانوى بزرگوار بود.

 

پی نوشت :

1. زمخشرى در كشاف ذيل آيه 37 آل عمران و همچنين سيوطى در در المنثور و ثعلبى در قصص الانبياء ص 513 آن را نقل كرده‏اند.

برترين بانوي جهان فاطمه زهرا(س) ،آيت الله مكارم شيرازي

 


 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام