لقب و کنیه در زبان عربى نمایانگر نحوه پذیرش جامعه و طرز تلقى آن از فرد میباشد و هویت شخصى او را در زندگى روشن میسازد، و تقریبا
یک نوع تاریخ متحرک است که از شخص ثابت میماند، از اینرو گاهى یک فرد به تناسب شئون و خدمات و فعالیتها یا خصائص و ویژگیهاى خود داراى عناوین و القاب متعددى میگردد.بدین جهت قهرمان گفتار ما داراى چند لقب افتخار آمیز و انسانى است که ذیلا توضیح داده میشود :


۱ ـ ابو الحسن الاول ـ ابو ابراهیم ـ ابو على ـ ابو اسماعیل این چهار کنیه نامهاى دوم بود که گاهى در مکالمات و اغلب در کتب حدیث به آن حضرت اطلاق شده است که کنیه‏ى نخستین، معروفترین و مشهورترین آنها میباشد و آن کنیه خاطرات و مبارزات امام نخستین را در دلها زنده میسازد و چند تن از پیشوایان معصوم ما این کنیه را داشته‏اند که پس ازحضرت على (ع) امام کاظم امام رضا امام جواد علیهم السلام هستند از اینرو محض تشخیص کامل، مقصود از ابو الحسن تنها و بدون قید، حضرت على (ع) است.
ابو الحسن الاول: امام موسى (ع) ابو الحسن الثانى: امام رضا و ابو الحسن الثالث امام جواد (ع) است.
۲ ـ کاظم: (فرو دهنده خشم) امام در مقابل سعه‏ى صدر و حلم و بردبارى و گذشتى که داشت اغلب به دشمنان و بدخواهان و متجاوزین حقوق شخصى و خصوصى خود عفو و گذشت روا میداشت و گاهى نه تنها مرتکب قصاص یا انتقام نمیشد بلکه آنانرا مورد عنایت و بذل توجه خاص خود قرار میداد.
۳ ـ عالم: (دانشمند و دانا) و آگاه لقبى بود که در آن عصر مشعشع اسلامى در بین جمع علما و دانشمندان متعددیکه وجود داشتند به سبب وفور علم و احاطه‏ى کامل او بر علوم و دانشها به آن بزرگوار اختصاص یافته بود.
۴ ـ صالح: (فرد شایسته) عنوانى بود که دوستان و علاقمندان حضرتش بر اساس شایستگى و عبادت و اطاعت او به امام داده بودند و گاهى این لقب، علامت رمز و استتارى بود که میخواستند دشمنان از راز شیعه آگاه نگردند.
۵ ـ باب الحوائج: مردم بغداد پس از تجربه‏هاى فراوان و امتحانهاى مکرر از آنرو که در مواقع نیازمندى و گرفتارى هنگام توسل به درگاه الهى، از احترام وجودى آن بزرگوار بهره‏مند شده و بدرخواستهاى خود به برکت توسل به آن محبوب حضور الهى، رسیده‏اند او را «باب الحوائج» نامیده‏اند و این لقبى است که پس از رحلت به ایشان تعلق گرفته است که در تأیید آن از منابع سنت مطالبى در بخش آراء و گفته‏هاى این کتاب آمده است که مطالعه خواهید فرمود .
۶ ـ صابر: پایدار و استقامت کننده در برابر جور و ظلمهائى که ازطرف خلفاى غاصب نسبت به آن شخصیت عالیقدر صورت میگرفت.خلفاء جور او را با انواع و اقسام ناروائیها و مظالم اذیت کردند ولى او ثبات و استقامت خود را از دست نداد و کوچکترین ضعف و فتورى از خود نشان نداد.
۷ ـ الاءمین: امانت داراى و درستکارى در اداء امانت با تمام معناى لفظ آن در وجود آن بزرگوار فراهم آمده بود علاوه بر امانت‏دارى دنیوى، امین صادق و درستکار در اداء رسالت الهى و انجام تعهدات انسانى و پیشوائى ملت خود بود و در راه اداى امامت جان خود را فدا نمود و زندگى را در زندانها سپرى ساخت تا انسانها آزاد زندگى کنند.

 


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام