حضرت صادق آل محمّد صلوات اللّه علیهم حكایت می فرماید:

امام حسن مجتبى علیه السلام دوستى شوخ طبع داشت كه مرتّب به ملاقات و دیدار آن حضرت مى آمد و نیز در جلسات شركت مى كرد، تا آن كه مدّتى گذشت ؛ و هیچ خبرى از این شخص نشد.


حضرت از این جریان متعّجب شد و از اطرافیان جویاى احوال او گردید، تا آن كه پس از گذشت چند روزى ، مجدّدا آن شخص به ملاقات امام علیه السلام آمد.

حضرت جویاى احوال او شد و به او فرمود: چند روزى است كه به این جا نیامده اى ، در چه حالت و وضعیّتى هستى؟ آیا مشكل و ناراحتى خاصّى برایت پیش آمده بود؟

آن شخص در پاسخ اظهار داشت: یاابن رسول اللّه ! در حالتى قرار گرفته ام كه آنچه را دوست دارم، به آن دست نمى یابم ؛ و آنچه را خداوند دوست دارد انجام نمى دهم؛ و آنچه را هم كه شیطان مى خواهد برآورده نمى كنم .
سپس افزود: این امر طبیعى است كه چون هیچ انسانى دوست ندارد از منزل و محلّى كه آن را آباد كرده و به ظاهر آراسته و مجهّز است ، از آن دست برداشته و چشم پوشى كند و به محلّى خراب و نامساعد برود، چون خود را در زمره مؤ منین و مقرّبین الهى نمى بیند

امام حسن مجتبى علیه السلام تبسّمى نمود و فرمود: یعنى چه؟ منظورت چیست؟ توضیح بده .

آن شخص گفت: چون خداوند متعال دوست دارد كه من بنده و مطیع و فرمان بر او باشم و معصیت او را نكنم ؛ و من چنین نیستم .

و شیطان دوست دارد كه من در همه كارهایم معصیت خدا را نمایم و نسبت به دستورات خداوند مخالفت و سرپیچى كنم و من چنین نیستم .

و همچنین من مرگ را دوست ندارم ؛ بلكه علاقه دارم همیشه سالم و زنده باشم ، كه هرگز چنین نخواهد بود.

در این هنگام یكى از اشخاصى كه در آن مجلس حضور داشت ، گفت : یاابن رسول اللّه ! چرا ما از مرگ ترسناك هستیم و آن را دوست نداریم ؛ و گریزان هستیم ؟

امام حسن مجتبى علیه السلام فرمود: چون شما دنیاى خود را تعمیر و آباد كرده اید و آخرت را تخریب و ویران ساخته اید.

و سپس افزود: این امر طبیعى است كه چون هیچ انسانى دوست ندارد از منزل و محلّى كه آن را آباد كرده و به ظاهر آراسته و مجهّز است ، از آن دست برداشته و چشم پوشى كند و به محلّى خراب و نامساعد برود، چون خود را در زمره مؤ منین و مقرّبین الهى نمى بیند.


منبع: معانى الاخبار، ص 289، ح 29. (نقل از کتاب « چهل داستان و چهل حدیث از امام حسن مجتبى علیه السلام»، عبداللّه صالحى)


 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام