امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

12 ذی الحجه سال دهم هجرت

رسول گرامی اسلام و کاروان همراهشان امروز نیز پس از بیتوته شبانه در مِنا دوباره جمرات سه‌گانه را رمى نمودند.. پیامبر اسلام در آخرین ساعات امروز خطبه مفصلى ایراد نمودند که همه مسلمانان آن را شنیدند. در این روز سوره مبارکه «نصر» نازل شد. رسول خدا سوره را بر مردم قرائت کردند و سپس به‌طور رسمى از نزدک شدن زمان رحلتشان به مردم خبر دادند و فرمودند در این سال از دنیا رحلت خواهند کردند.(۱)



کاروانیان به محض شنیدن این خبر به دنبال جانشین ایشان بودند و بواسطه سلمان از پیامبر سوال کردند امور ما را به که می‌‏سپاری و بعد از رحلت مراجعه ما به چه کسى خواهدبود و محبوب‏‌ترین افراد نزد شما کیست؟
پیامبر (صلوات الله علیه و آله) در پاسخ تعللى نموده و تا سه بار آن را به تأخیر انداختند. سپس فرمودند: «برادرم و وزیرم و جانشینم در اهل بیتم و بهترین کسى که بعد از خود باقى می‌گذارم که او دِین مرا ادا می‌‏کند و به وعده‌‏هاى من وفا می‌‏نماید، على بن ابی‌طالب‏(علیه‌السلام) است.»(۲)  حضرت با این کلام قصد داشتند مردم را براى غدیر خم آماده کرده و مقدمات واقعه بزرگ غدیر را فراهم نمایند.

رسول خدا سپس امیرالمؤمنین‏ علی (علیه‌السلام) را فراخواندند و به ایشان فرمودند: ««یا على، آن‌چه بدان وعده داده شده ‌بودم آمد، فتح آمد و مردم گروه گروه در دین خدا داخل شدند، به‌خاطر پیشتر بودن تو در اسلام و نزدیک بودن تو به من و دامادى من و این‌که سیده زنان جهان همسر توست و قبل از آن حمایت‏هایى که پدرت ابوطالب درباره من داشت هیچ‌کس از تو سزاوارتر به قرارگرفتن در مقام من نیست.»(۳)

 

__________________________________________________________
پی نوشت‌ها:
۱- نور الثقلین/ ج ۵ ص ۶۸۹ -  بحار الانوار/ ج ۳۷ ص ۱۱۳- امتاع الاسماع/ج ۲ ص  ۱۲۷ و عدة الداعى/ ص ۲۷۹
۲-  تفسیر فرات/ ص ۶۱۳ -  شرح الاخبار/ ج ۱ ص ۲۱۱
۳-  بحار الانوار/ ج ۴۰ ص ۸۵ - ینابیع المودة/ ج ۲ ص

 


 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام