حضرت زهرا (س) بانوی دو عالم سخنان گهربار و ارزشمندی بیان کرده اند که هر یک در نوع خود برای رسیدن انسان به سعادت و خوشبختی قابل تامل است.در این مطلب به برخی از این فرمایشات اشاره می شود:

نتیجه عبادت خالص
هر که عبادت خالصش را به سوی خدا بالا فرستد خداوند متعال برترین بهره و سودش را به سوی او پایین فرستد.

بدترین امت
بدترین امت من کسانی هستند که : از انواع نعمت ها تغذیه می کنند و خوراکی های رنگارنگ می خورند و لباس های گوناگون می پوشند و هرچه بخواهند می گویند.

نتیجه صلوات بر حضرت زهرا (س)
رسول خدا (ص) به من گفت: ای فاطمه هر که بر تو صلوات فرستد، خداوند او را بیامرزد و به من در هر جای بهشت باشم ملحق گرداند.


علی (ع) رهبر و پیشوا
پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر که من سرپرست اویم، پس علی سرپرست اوست و هرکه را من رهبر اویم، پس علی رهبر اوست.

حجاب فاطمه
پیامبر اکرم (ع) همراه با مرد نابینایی به خانه فاطمه (س) آمد، بلافاصله فاطمه (س) خود را کاملا پوشاند. رسول خدا (ص) فرمود: چرا خود را پوشاندی با این که او تو را نمی بیند؟ فاطمه (س) فرمود: ای پیامبر خدا اگر او مرا نمی بیند، من که او را می بینم و او بوی مرا حس می کند پیامبر اکرم فرمود: گواهی می دهم که تو پاره دل منی.

دستور العملی جامع
در وقتی که بستر خواب را گسترده بودم، رسول خدا (ص) بر من وارد شد، فرمود: ای فاطمه نخواب مگر آن که چهار کار را انجام دهی: قرآن را ختم کنی و پیامبران را شفیعت گردانی و مومنین را از خود راضی کنی و حج و عمره ای را به جا آوری. این را فرمود و شروع به خواندن نماز کرد، صبر کردم تا نمازش تمام شد، گفتم: یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودی در حالی که بر آنها قادر نیستم آن حضرت تبسمی کرد و فرمود:

چون قل هو الله را سه بار بخوانی مثل این است که قرآن را ختم کرده ای و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستی، شفاعت کنندگان تو در روز قیامت خواهیم بود و چون برای مومنین استغفار کنی آنان همه از تو راضی خواهند شد و چون بگویی: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر حج و عمره ای را انجام داده ای.

شرایط روزه دار
روزه دار چون زبانش و گوشش و چشمش و اعضایش را (ازحرام) نگه ندارد روزه دار نیست.

داناترین و نخستین مسلمان
رسول خدا (ص) به من فرمودند: شوهر تو در دانش داناترین مردم و نخستین مرد مسلمان و در بردباری برترین مردم است.

بخشی از خطبه فدکیه
زهرا (س) در بخشی از خطبه فدکیه فرمود: خداوند ایمان را برای تطهیر شما از شرک قرار داد، و نماز را برای پاک شدن شما از تکبر، و زکات را برای پاک کردن جان و افزونی رزقتان، و روزه را برای تثبیت اخلاص، و حج را برای قوت بخشیدن دین، و عدل را برای پیراستن دلها، و اطاعت ما را برای نظم یافتن ملت، و امامت ما را برای در امان ماندن از تفرقه، و جهاد را برای عزت اسلام، و صبر را برای کمک در استحقاق مزد، و امر به معروف را برای مصلحت و منافع همگانی، و نیکی کردن به پدر و مادر را سپر نگهداری از خشم، و صله ارحام را وسیله ازدیاد نفرات، و قصاص را وسیله حفظ خون ها، و وفای به نذر را برای در معرض مغفرت قرار گرفتن، و به اندازه دادن ترازو و پیمانه را برای تغییر خوی کم فروشی، و نهی از شرابخواری را برای پاکیزگی از پلیدی، و دوری از تهمت را برای محفوظ ماندن از لعنت و ترک سرقت را برای الزام به پاکدامنی، و شرک را حرام کرد برای اخلاص به پروردگاری او، بنابراین از خدا آن گونه که شایسته است بترسید و نمیرید مگر آنکه مسلمان باشید، و خدا را در آنچه به آن امر کرده و آنچه از آن بازتان داشته است اطاعت کنید.

فاطمه در مقام شکوه از دو خلیفه
حضرت زهرا (س) خطاب به خلیفه اول و دوم فرمود: آیا اگر حدیث را از پیامبر خدا (ص) نقل کنم به آن عمل خواهید کرد؟ گفتند: آری. فرمودند: شما را به خدا آیا نشنیده اید که پیامبر (ص) فرموده اند:
ˈخشنودی فاطمه خشنودی من، و خشم فاطمه خشم من است، هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر که فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته و هر که فاطمه را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است؟ˈ گفتند: آری، چنین حدیثی را از پیامبر خدا (ص) شنیده ایم . فرمود: من هم خدا و فرشتگان را گواه می گیرم که شما دو نفر مرا خشمگین کردید و خشنودم نساختید و چون پیامبر (ص) را ملاقات کنم حتما از شما به او شکایت خواهم کرد.

منبع: ایرنا


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام