معظمه اهل بيت، حضرت معصومه (س) از محبوبيت ويژه اى در ميان طبقات مختلف مردم مسلمان، بهره مند و برخوردار بوده و هست. نوع محبوبيت آن مكرمه، نوع محبوبيت امامان معصوم (صلوات الله عليهم اجمعين) است .


علاقه و دلدادگى دينداران به آن بزرگوار، علاقه اى است كه هم ريشه اعتقادى و مذهبى دارد و هم جنبه عاطفى، كه آن بزرگ بانوى با جلالت، جزء طبقه زنان است كه غالباً مورد احترام اند و هم او بانويى جوان بود كه در فصل جوانى از اين جهان در گذشت. علاوه كه در راه سفر و دور از وطن و اقربا ونزديكان خود از دنيا رفت .
حرم مطهر فاطمه معصومه (س) ملجأ خاص و عام و پناهگاه حاجتمندان است و مردم براى گرفتن حوايج خود از خدا و نيل به خواسته هايشان رو به آستانه آن مكرمه دوران مى آورند.
هنگام تحويل سال، شور فوق العاده اى براى تشرف به آستانه مباركه است و آنقدر جمعيت از محلات مختلف قم، اطراف و شهرهاى مجاور و احياناً از بلاد دور دست به اين مكان مقدس روى مى آورند كه علاوه بر حرم مطهر، رواقها و صحنهاى متعدد نيز مملو از جمعيت است و همچون دريايى بى كران، موج مى زند.
آرى، آنان همه مى خواهند لحظه آغازين سال نو خود را در پناه حضرت معصومه باشند و آن لحظه كه به نظرشان سرنوشت ساز، و مؤثر در تمام ايام يك سال جديد شان است، در زير سايه كرامت وى بگذارنند وخود و بستگانشان را در پرتو آن بزرگ بانوى اسلام، بيمه كنند.
البته آن اجتماع ومراسم هم مثل برخى از اجتماعات و مراسم دينى و مذهبى، خالى از نقايص و كژيها نبوده و آنچنان كه بايد و شايد مطلوب و ايده آل نيست، اما روى هم رفته، منظره اى با شكوه و تماشايى است كه از عمق عقيده، ايمان پاك و اخلاص مردم مسلمان، نسبت به دختر بلند اختر حضرت موسى بن جعفر (ع) حكايت مى كند.
و از مظاهر عمق نفوذ حضرت معصومه در جان علاقمندان به بيت وحى، اين است كه جوانان آنان،زندگى نوين عايلى و همسردارى خود را از كنار روضه مطهر و مرقد منور آن حضرت، قرار مى دهند، عقد ازدواج عروس و داماد را گاهى با حضور خود آنان و گاهى بدون حضور آنان در داخل حرم شريف، يا در رواقهاى مجاور و يا در مسجد بالا سر آن حضرت، اجرا مى كنند كه خود اين جانب، مكرر در جريان مراسم عقد ازدواج اشخاص بوده و عقد همسرى آنان را انشاء نموده ام .
و اگر اين مراسم در آنجا انجام نشود، بعد از انجام عقد، عروس و داماد براى تبرك و ميمنت آغاز زندگى جديد خود، به عنوان زيارت، به حرم شريف، مشرف مى گردند .
آرى، آغاز زندگى عايلى، از كنار حرم دختر جوان حضرت موسى بن جعفر و از كنار قبر منور كريمه اهل بيت، موجب يمن و بركت و بقا و استمرار رشته صميميت و كاميابى هر يك از زن و شوهر از ديگرى خواهد بود و خود، ضامن سعادتمندى آنان است؛ زوجى به بركت آن اختر فروزان آسمان ولايت، به خيرات بى شمار دنيا و آخرت دست خواهند يافت و بالاخره ازدواج آنان، ان شاءالله تعالى، موفقيت آميز خواهدبود.
و از امورى كه در ميان مردم قم و كلاً علاقمندان به خاندان رسالت، مرسوم و رايج است، بردن جنايز و اموات، به سوى حرم مطهر، براى تجديد عهد آنان با حضرت فاطمه معصومه است .
آنان سخت به اين موضوع پاى بندند كه جنازه مردگان خود را پس از انجام غسل ومراسم تكفين، به سوى حرم مطهر ببرند و دور قبر مطهر آن معظمه طواف داده و بگردانند و خلاصه آخرين زيارت و ديدار او را از حرم شريف، بدين صورت انجام دهند.
آرى، وداع و خداحافظى با حضرت معصومه (س) از يك سو و انجام آخرين زيارت از سوى ديگر، نيز استشفاع از آن بانوى بزرگ و رفتن به پناه آن مكرمه و زاد و توشه معنوى برداشتن از كنار قبر شريف آن بانوى يگانه، همه عواملى است كه مردم را به پاى بندى به آن برنامه مقدس، وادار مى كند.

منبع: برگرفته ازبانوى ملكوت ، آیت الله كريمى جهرمى

 


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام