Sidebar

 


۱.ابوبکر (خلیفه اول) : «اقیلونى و لست‏بخیرکم و على فیکم‏». (۱)
۲. عمر بن خطاب (خلیفه دوم) :
الف) «یا على لو وازن ایمانک ایمان اهل السماوات والارض لیزید ایمانک ایمانهم‏». (۲)
ب) «عجزت النساء ان تلد مثل على بن ابى طالب، لولا على لهلک عمر» . (۳)
ج) «لا ابقانى الله لمعضله لم یکن لها ابوالحسن‏» . (۴)
۳. عبد الرحمن سیوطى (از علماى اهل سنت) :
«على رضى الله عنه یکى از ده نفرى است که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به آنها مژده بهشت داده است و او برادر و داماد رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و همسر فاطمه علیها السلام سرور زنان عالم و یکى از پیشقدمان اسلامى و یکى از مشهورترین افراد شجاع و از معروفترین زهاد، و رساترین سخنوران، و یکى از کسانى است که قرآن را جمع و به پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم عرضه کرد» . (۵)
۴. شبلى شمیل (دانشمند مسیحى) :
«بدون تردید على بن ابى طالب علیه السلام بزرگ بزرگان و تنها نسخه‏اى است که نمونه آن در غرب، شرق، گذشته و حال دیده نشده است‏» . (۶)
۵. جاحظ (از بزرگان اهل سنت) :
«سخن گفتن درباره على علیه السلام ممکن نیست ، اگر قرار است‏حق على ادا شود گویند غلو است، و اگر حق او ادا نشود درباره على علیه السلام ظلم است‏» . (۷)
۶. خلیل غوى از (بزرگان اهل سنت) :
«چه بگویم درباره کسى که دوست و دشمن فضایل او را انکار نمودند، دوست‏به واسطه ترس، دشمن به واسطه حسد، مع الوصف عالم از فضایل او پر شد» . (۸)
۷. معاویه:
«خیر البریه بعد احمد حیدر و الناس ارض و الوصى سماء» (۹)
۸. قاسم حبیب جابر (از علماى اهل سنت) در اوایل کتابش با عنوان «الاهداء» مى‏نویسد:
«این کتاب را به رهبرى تقدیم مى‏کنم که نرمى و خشونت و رحمت و سخت‏گیرى را جمع کرد... به اسلام عظمت‏بخشید و راهش را روشن ساخت... به مبادى حق و عدل و نیکى و دوستى پاى بند ماند... وبالاخره به امیرمؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام ... شهید حق تقدیم مى‏کنم‏» . (۱۰)
۹. دکتر صبحى صالح (استاد دانشگاه لبنان و شارح نهج البلاغه) :
«عشق من به امام على علیه السلام و بر اهل بیت پاک و هر مبارز مخلصى است که پرچم اسلام را برافراشته مى‏سازد... معتقدم که ضرورى است نهج البلاغه‏ى امیرالمؤمنین امام على علیه السلام در سراسر جهان چاپ و توزیع گردد تا نسل جدید مسلمان از آن بهره‏مند شود» . (۱۱)
۱۰. عبد الفتاح عبد المقصود (نویسنده‏ى مشهور مصرى) :
«على علیه السلام سراسر عمرش را در پیروى از نمونه عالى کمال و فضیلت (پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم) گذرانده، پیوسته ملازم آخرین حد کمال در اخلاق بود» . (۱۲)
۱۱. ابن ابى الحدید (شارح نهج البلاغه) :
«على علیه السلام مانند خورشید تابان بود که با کف دست پوشیده نمى‏شود و مثل روز روشن است که اگر یک تن آن را بیند، دیدگان دیگران خواهد دید. ...على سرآمد همه فضایل و سرچشمه آنهاست‏» . (۱۳)
۱۲. شیخ محمد عبده:
«کلام امام على بن ابى طالب ، پس از کلام خداى متعال و پیغمبرش صلى الله علیه و آله و سلم شریف‏ترین و برترین سخن و سرشارترین کلام از لحاظ مواد و داراى بهترین شیوه است و بیشترین معانى و محتوا را دارد» . (۱۴)
۱۳. کاردینو (دانشمند مسیحى) :
«على آن قهرمان دردمند خونین دل و آن یکه سوار ژنده پوش و آن امام شهیدى است که صاحب روح ژرف است و رمز عذاب الهى در اعماق آن نهفته است‏» . (۱۵)
۱۴. سلیمان کتانى:
«هر سخنى درباره على بن ابى طالب گفته شود که او را در مکان و زمان محصور دارد جز سخن پردازى و ترتیب الفاظ نخواهد بود و آن هم الفاظى بسته ومرده که روح معانى بدان در نتواند آمد» . (۱۶)
۱۵. میخائیل نعیمه (نویسنده معروف مسیحى) :
«قهرمانیهاى امام على علیه السلام فقط منحصر به میدانهاى کارزار نیست، بلکه او در روشن اندیشى، پاکى وجدان، سحر بیان، عمق و کمال انسانیت، شور وحرارت ایمان، بلندى همت و فکر، یاورى و هوادارى از رنجیده‏ها در قبال جفاکاران و فروتنى در مقابل حق، هر کجا که تجلى کند، نیز قهرمان بود» . (۱۷)
۱۶. جرج جرداق (مسیحى دانشمند و نویسنده معاصر) :
«اى روزگار! چه مى‏شد اگر تمام نیروهاى خود را بسیج مى‏کردى و در هر عصرى و زمانى بزرگ‏مردى، چون على علیه السلام با همان عقل و دهان و قلب، با همان زبان و همان شمشیر به جهان ارمغان مى‏دادى؟» . (۱۸)
۱۷. توماس کارلایل (فیلسوف انگلیسى) :
«على علیه السلام به خاطر شدت عدالتش به شهادت رسید» . (۱۹)
۱۸. گابریل دى انگیرى:
«على علیه السلام یگانه و تنها نمونه‏ اى است که تاریخ از این حیث (قهرمان قهرمانان بودن) به ما نشان مى‏دهد» . (۲۰)
۱۹. جرجى زیدان (دانشمند مسیحى) :
«على علیه السلام همچون آفتاب نیمروز مى‏درخشد» . (۲۱)
۲۰. اقبال لاهورى:
«على علیه السلام سر نبوت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم است‏» .
اى سر نبوت محمد اى وصف تو مدحت محمد بى تو نتوان به او رسیدن بى او نتوان به تو رسیدن (۲۲) !
________________________________________
پى‏نوشت‏ها:
۱. ترجمه و شرح نهج البلاغه فیض الاسلام: ۱/۴۸.
۲. چهارده معصوم علیهم السلام ، ص ۴۳، آیت الله مظاهرى.
۳. على کیست؟ ص ۱۰۶، فضل الله کمپانى.
۴. همان، ص ۱۰۹.
۵. تاریخ الخلفاء، ص ۱۹۷، عبد الرحمن سیوطى.
۶. على بن ابى طالب، ص ۶، محمد کامل حسن الحمامى.
۷. چهارده معصوم علیهم السلام ص ۴۲، آیت الله مظاهرى.
۸. همان. ۹.همان، ص ۵۵.
۱۰. فلسفه الاعتزال فى نهج البلاغه، صفحه الاهداء، دکتر قاسم حبیب جابر.
۱۱. مقدمه نهج البلاغه، ص ۲۹، دکتر صبحى صالح.
۱۲. روزنامه سلام، مورخه ۱۶/۱۰/۷۱، شماره ۴۷۵.
۱۳. چهره درخشان اسلام، ابن ابى الحدید، ص ۳۳ ۳۳، ترجمه على دوانى.
۱۴. مقدمه تصحیح نهج البلاغه، ص ۴۳، شیخ محمد عبده.
۱۵. الامام على صوت العداله الانسانیه: ۵/۲۳۳، جرج جرداق مسیحى.
۱۶. الامام على نبراس و متراس، ص ۱۳و ۱۴، سلیمان کتانى.
۱۷. مقدمه کتاب صوت العداله الانسانیه، ص ۲۳، جرج جرداق مسیحى.
۱۸.همان ج‏۱، ص ۴۷.
۱۹.همان ، ج‏۵، ص ۲۳۶.
۲۰. شهسوار اسلام، ص ۲۴۳، کابریل انگیرى، ترجمه عمادى.
۲۱. مقدمه کتاب شهید رمضان، جرجى زیدان.
۲۲. توصیه‏هایى جهت اتحاد مسلمانان جهان از آثار اقبال لاهورى، ص ۱۰۶.
________________________________________
کلام اسلامی-ش ۳۶

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
نظر شما به سامانه مدیریت ارسال شده است.

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد
  1. مهدویت
  2. شیعه شناسی

نگاهی بر زندگانی شخصى امام زمان(عج)

حضرت رضا علیه السلام فرمود:
(( و ما لباس القائم (عج ) الا الغلیظ و لا طعامه الا الخشب ؛))
((لباس قائم (عج ) جز پارچه زبر و خشن ، و غذاى او جز غذاى ساده نیست .)) (۱)
او در برخورد با مستضعفان آنچنان است که به فرموده پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم .
هنگام حکومت مهدى (عج ) نیازمندانى به حضورش مى آیند و درخواست نیازمندیهاى خود مى کنند، آن حضرت مقدارى که درخواست کنندگان بتوانند حمل کنند بدون شماره به آنها مى دهد. (۲)

آشنایی با چاه عریضه در مسجد جمکران

حتما شما هم درباره چاه عریضه در مسجد جمکران شنیده اید. سوالی که برای بسیاری پیش می آید این است که آیا این چاه مورد تایید حضرت مهدی (عج) است و ایشان دستور حفر این چاه را داده اند؟ سایت مصاف با شیطان در ادامه به تحقیق در این مسئله پرداخته است…

عریضه نویسی» بمعنی عرض حال کردن به کسی برای چاره جویی در کاری می باشد که معمولا از سوی فردی که در رتبه پایین تر قرار دارد به کسی که در رتبه بالاتر قرار دارد انجام می گیرد(۱) و در اصطلاح رقعه ای (کاغذی) است که فرد حاجتمند آن را یا خطاب به خدا می نویسد و در آن خدا را به حق و منزلت معصومین برای برآورده شدن حاجتی سوگند می دهد و یا مستقیما خطاب به حضرات معصومین (ع) بخصوص امام عصر (عج) نوشته می شود که آنها را واسطه قرار داده و برآورده شدن حاجت و یا رفع گرفتاری خود را از آنها می خواهد، و سپس در آب روان، دریا، چاه آب و … می اندازد.

احساس امام زمان به منتظران

 

اگر از هر شیعه‌ای بپرسیم که «نسبت به امام زمان علیه السلام چه احساسی داری؟» احتمالاً پاسخی‌ خواهد داد که شباهت زیادی با جملات زیر خواهد داشت:

ما شیعیان، به امام زمانمان علاقه‌مندیم و برای سلامتی و ظهورش دعا می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم به یاد او باشیم و رضایت او را بدست آوریم. این‌ها کمترین کاری است که ما می‌توانیم برای ایشان انجام دهیم...

۹۰ اثر خواندن دعای فرج در قنوت

 

 

۱-فرمایش حضرت ولی عصر(عج) بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است
۲- این دعا سبب زیاد شدن نعمت هاست
۳-اظهار محبت قلبی است
۴- نشانه ی انتظار است
۵- زنده کردن امر ائمه اطهار(ع) است

ارتباط با امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت



قسمت اول
اعتقاد بــه وجود امام زمان و حجت حق (عج) از ضروريات مذهب شيعه است. برابر روايات و ادلّه وجود امام در هر زمانى لازم است. زمين بدون حجت باقى نمى ماند. در اين زمان كه حجت الهى در پرده غيب به سر مى برد اين پرسش ها مطرح مى شود :
آيا ارتباط با آن حضرت امكان دارد يا خير ؟ آيا شيعيان و پيروان حضرت مى توانند از محضر آن بزرگوار بهره مند گردند يا خير ؟
سخن در ايــن مقوله از امـكـان عقلى نيست بلكه سخن در اين است كه آيا برابر موازين و رواياتى كه داريم چنين امرى مى شود تحقق يابد يا خير. در اين باره دو ديدگاه وجود دارد :

vertical horizontal