ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

زيارت عاشورا، پاداش بزرگ : صالح پسر عُقْبه، از ياران امام پنجم عليه‏السلام به نقل از پدرش مي‏گويد: امام باقر عليه‏السلام فرمود: «کسي که در روز عاشورا، از نزديک امام حسين عليه‏السلام را با چشم گريان زيارت کند، خداوند پاداش بزرگي به او مي‏دهد». عُقبه به حضرت عرض کرد: «جانم به قربانت! اگر کسي امکان حضور در کربلا و حرم مطهّر آن حضرت را در روز عاشورا نداشته باشد و بخواهد از راه دور او را زيارت کند، تکليف او چيست؟» حضرت فرمود: «پيش از ظهر در جاي بلندي بايست و پس از اشاره به سوي مرقد آن حضرت بر او سلام کن و بر ستمگران و قاتلان او لعن و نفرين کن. سپس دو رکعت نماز زيارت بخوان و هر چه مي‏تواني بر مصيبت امام گريه کن. خاندانت را نيز بر اين عمل ترغيب کن». آن‏گاه در پايان افزودند: «من ضمانت مي‏کنم هر کسي اين کار را انجام دهد، خداوند پاداش ياد شده را به او بدهد».

 

زيارت پيامبران

فردي به نام عَلْقَمه مي‏گويد: به امام باقر عليه‏السلام عرض کردم: «اگر قصد زيارت امام حسين عليه‏السلام را از دور يا نزديک داشتم، چگونه زيارت کنم؟» حضرت فرمودند: «مانند کسي که سلام مي‏دهد، به سوي آن حضرت روي کن و با توجه و حضور قلب به آن سوي نگاه کن و پس از گفتن اللّه‏ اکبر اين‏گونه بخوان: السلام عليک يا ابا عبداللّه‏... (و متن زيارت عاشورا را به وي مي‏آموزد) و پس از آن دو رکعت نماز بگزار». آن‏گاه فرمودند: «فرشتگان نيز آن حضرت را اين‏گونه زيارت مي‏کنند و پاداش چنين زائري بسيار بزرگ است. خداوند درجات او را بالا مي‏برد و نام او را در زمره همراهان امام حسين عليه‏السلام و شهيدان کربلا نگاشته، ثواب زيارت رسولان و پيامبران الهي را براي وي ثبت مي‏کند».

وعده خدا و پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)

صفوان از ياران امام ششم مي‏گويد: امام صادق عليه‏السلام با اشاره به سوي قبر امام حسين عليه‏السلام ، اين زيارت ـ زيارت عاشورا ـ را خواند و پس از آن دو رکعت نماز گزارد. آن‏گاه فرمود: «هرگاه حاجت و گرفتاري‏اي داشتي، در هر جا که هستي، اين زيارت و دعاي پس از آن را بخوان و از خدا حاجتت را بخواه. بي‏ترديد خدا و پيامبر به وعده خويش عمل مي‏کنند و نيازمندي تو را برمي‏آورند».

زيارت عاشورا، حديث قدسي

محدّث نوري، از استادان مرحوم شيخ عباس قمي مي‏گويد: «در فضل و مقام زيارت عاشورا همين بس که از سِنخ ديگر زيارت‏ها نيست که به ظاهر از انشا و املاي معصومي باشد. هر چند از قلوب پاک ايشان چيزي جز آنچه از عالَم بالا به آنجا برسد، بيرون نمي‏آيد، ولي اين زيارت از سنخ احاديث قُدسيه است که به همين ترتيب زيارت و لعن و سلام و دعا از خداي متعالي به جبرئيل امين و از او به خاتم النبيين صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم رسيده است و به حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز يا کمتر، در برآوردن حاجات و رسيدن به مقاصد و دفع دشمنان بي‏نظير است».

مداومت بر زيارت عاشورا

آيت اللّه‏ شبيري زنجاني، از مراجع تقليد مي‏گويد: «يکي از چشم‏هاي فرزند آقاي حاج سيد محمد بجنوردي بر اثر عارضه‏اي نابينا شده بود و به نظر پزشکان ـ حتي پزشکان خارج از کشور ـ به علت رشد آن عارضه، چشم ديگرش نيز نابينا مي‏شد. ولي آن شخص شفا يافت. يکي از بستگان وي، سيدالشهداء را در عالم رؤيا ديد که به وي فرمود: «ما به جهت اينکه او به زيارت عاشورا مداومت داشت، سلامتي چشم ديگرش را از خدا گرفتيم».

تنها زيارت عاشورا

يکي از بزرگان حوزه مي‏فرمايد: امام جماعت مسجد محمديه قم، جناب حجة‏الاسلام والمسلمين سيدحسين برقعي به من گفتند: «پس از سانحه‏اي که براي من روي داد، به فراموشي شگفت‏آوري دچار شدم؛ به گونه‏اي که تمامي اعضاي خانواده و فرزندان خويش را مي‏ديدم، ولي هيچ کدام از آنها را نمي‏شناختم. تنها چيزي را که فراموش نکرده بودم، زيارت عاشورا بود که آن را از حفظ مي‏خواندم».

اداي دِين

عالم متقي، مرحوم آيت اللّه‏ نجفي قوچاني (نويسنده کتاب سياحت غرب)، در زندگي‏نامه خود مي‏نويسد: «پدرم بسيار مقروض بود و بدهي‏اش پيوسته بيشتر مي‏شد. من بنا گذاشتم که چهل روز زيارت عاشورا بخوانم. بدين ترتيب، هر روز دو ساعت پيش از ظهر خواندن دعا را آغاز مي‏کردم و هنوز ظهر نشده بود که زيارت تمام مي‏شد. پس از چهل روز، نامه‏اي از پدرم دريافت کردم که خبر مسرت‏بخش اداي دِين خودش را براي من نگاشته بود. از آن پس، دل قوي داشتم و هر حاجت مهمي که برايم پيش مي‏آمد، به آستان مقدس حسيني عليه‏السلام روي مي‏آوردم و با قرائت چهل بار زيارت عاشورا نيازم برآورده مي‏شد».

آخرين ذکر، زيارت عاشورا

مرجع بزرگ، آيت اللّه‏ العظمي بهجت درباره زيارت عاشورا مي‏گويد: «مضمون زيارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است... در سندها آمده است که زيارت عاشورا از حديث‏هاي قُدسي است. براي همين، با وجود فراواني کارهاي علمي موجود نزد علما و اساتيدمان، آنان هميشه مراقب خواندن زيارت عاشورا بودند. مرحوم آيت اللّه‏ شيخ محمدحسين اصفهاني از خداوند متعالي مي‏خواست کلمات پاياني عمرش، زيارت عاشورا باشد، و پس از آن به سوي باري تعالي بشتابد. خداوند نيز دعاي وي را اجابت کرد و پس از اتمام خواندن زيارت عاشورا روحش به ملکوت اعلي شتافت و قرين رحمت گرديد».

هميشه با زيارت عاشورا

صاحبان بصيرت، هميشه به خواندن زيارت عاشورا توجه داشتند و آن را به ديگران نيز سفارش مي‏کردند. مرحوم شيخ رجبعلي خياط که حالات معنوي او مشهور خاص و عام است، در توسل به اهل بيت عليه‏السلام به زيارت عاشورا تأکيد فراواني داشت و مي‏فرمود: «در عالم معنا به من توصيه کرده‏اند که زيارت عاشورا بخوان». وي به ديگران نيز سفارش مي‏کرد: «تا زنده‏ايد زيارت عاشورا را از دست ندهيد».

 


 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام